Inleiding

eSports zijn sporten bestaande uit 4 hoofdgenres waarbij de tegenstanders elkaar bestrijden in computerwerelden. Er is dus nooit fysiek contact tussen de spelers, de strijd speelt zich af op het scherm. De 4 hoofdgenres zijn Real Time Strategy (RTS), Multi Online Battle Arena (MOBA), First Person Shooter (FPS) en Vechtsport games. Daarnaast zijn er nog de sport games zoals FIFA voor voetbal, Madden voor American Football en NBA voor basketbal. Deze games worden wel gespeeld in toernooien, maar op zeer kleine schaal met (relatief) weinig prijzengeld. Dit zijn vooral games die men thuis speelt met vrienden of online toegewezen tegenstanders. De geschiedenis van eSports heeft het verloop gehad van nerdy studenten die achter een computer zitten en niets van de wereld snappen tot snelle, volop in de wereld staande pro players die miljonair zijn geworden door het spelen van een game.

Alhoewel de meningen verdeeld zijn over het feit of dit een sport is of niet, vergt eSports zeker eenzelfde voorbereiding als een fysieke sport. Er wordt jaren getraind op vaardigheden en specialistische skills en de wedstrijden vragen planning, tactisch inzicht, behendigheid, uithoudingsvermogen en timing, alle criteria die er bij een fysieke sport ook toedoen. Daarnaast moet je over een veel sneller reactievermogen beschikken dan bij een fysieke sport. Het aantal bewegingen en de snelheid van de bewegingen op een scherm zijn bij een fysieke sport stukken minder. Je kunt daarom stellen dat eSports een zwaardere vorm van mentaal uithoudingsvermogen heeft en dat een fysieke sport meer van het lichaam vraagt. Het feit dat er steeds meer oud professionele sporters zoals Shaquille O’Neal zich binden aan een organisatie is zeer welkom voor de erkenning van eSports als sport.

De geschiedenis van eSports

De geschiedenis van eSports gaat terug naar 1962 toen de eerste video game werd gemaakt. Deze game is de basis geweest waar tot in de jaren ’80 games op waren gebaseerd. De game, Spacewar, wordt nu nog steeds gespeeld, in een meer ontwikkelde vorm. Video online gaming heeft zich ontwikkeld van games die je speelde op machines in een speelhal naar internationaal georganiseerde toernooien met live publiek en online competities op video gaming platforms.

eSports is een wereld waar veel geld in om gaat. Er wordt verdiend aan de verkoop van games, aan sponsorgelden, aan merchandising, advertentie inkomsten en de verkoop van accessoires. Dit geld wordt verdiend tijdens toernooien, tijdens het live streamen van games en toernooien en met het merchandising van spelers, hun apparatuur en de logo’s en/of kleding. Zo is de verkoop van een (nieuw uitgebrachte) game tijdens een toernooi vele malen hoger dan in de winkel of online.