Esports Meesters | Media & Streaming

Esports | Media & Streaming

Esports is de snelst groeiende nieuwe sport van de laatste 10 jaar en staat op de derde plaats van meest bekeken sporten, na volleybal en voetbal.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Esports is de snelst groeiende nieuwe sport van de laatste 10 jaar en staat op de derde plaats van meest bekeken sporten, na volleybal en voetbal. Doordat esports vooral online worden bekeken door streaming via een platform, heeft het even geduurd voordat de wereld buiten esports dit door had. Men wist wel dat het bestond, maar niet dat de omvang van esports zo enorm was. Deze omvang geldt voor het aantal fans, maar zeker ook voor de bedragen die erin om gaan.

Het prijzengeld dat met esports jaarlijks wordt vrijgegeven is groter dan dat van bijvoorbeeld golf toernooien. Esports zijn competities die plaatsvinden in de elektronische wereld, dus online of via computers tijdens een livetoernooi. Het betreffen met name vechtspellen zoals oorlogsgames, het veroveren van gebieden en spellen afgeleid van de vechtsport.

De spellen worden gespeeld per team of als single player. Een team bestaat meestal uit 5 man. De spellen gebaseerd op een sport zoals voetbal of basketbal zijn er wel in de wereld van toernooien, maar staan niet hoog genoteerd. Ze zijn gewoon niet zo spannend als fighting games en er gebeurt ook minder op een veld dan in een multi level battle arena.

Traditionele sport in de media

In de traditionele sport willen de organisaties minder afhankelijk zijn van de aanbieders van tv kanalen. Er wordt dan ook geprobeerd eigen platformen op te zetten waar fans lid van kunnen worden voor een (relatief) klein bedrag per maand. Dit is tot nu toe niet goed gelukt maar het is wel een trend die doorgezet wordt.

Sport kwalificaties

Esports voldoen aan alle kwalificaties waaraan een fysieke sport ook voldoet zoals uithoudingsvermogen, planning, tactiek, vaardigheid en specialisatie. Daarnaast vereist eSport een hogere reactie snelheid dan een fysieke sport. Ook de gemiddelde leeftijd waarop een professional stopt komt overeen met fysieke sporten, 25 jaar. Ook trainen spelers jaren om een bepaald niveau te halen en om op dat niveau te blijven.

Doordat de wereld van Esports zich met name online afspeelt, is het image van nerdy sport nog niet helemaal weg. De fans en de spelers bevinden zich allemaal binnen de muren en lopen niet op straat zoals bij een voetbal wedstrijd. Er is een soort onherkenbaarheid waardoor het eerste image van nerds nooit weggehaald is. Doordat het publiek dat naar live toernooien gaat verandert, verandert nu ook het image dat bij Esports hoort.

Het publiek dat nu naar toernooien komt zijn vooral kijkers die ooit vroeger in hun vrije tijd gespeeld hebben en de spanning van het spelen van een game nog kennen. Daarbij worden er complete shows om een toernooi heen georganiseerd met muziek en mini beurzen. Een toernooi is ook een happening aan het worden. De online esports streaming wereld verandert voorlopig nog niet, maar wordt alleen maar op dezelfde manier als waarop deze nu bestaat uitgebreid.

De platforms worden groter en er komen nieuwe platforms bij gebaseerd op hetzelfde principe. Esports streaming is een wereld op zich en er zijn 2 grote spelers, Twitch en MLG.

MLG

Major League Gaming (MLG, opgericht in 2002) is een digitaal platform dat doet aan esports streaming van wereldwijde games op individueel niveau of in competitie verband. Daarnaast organiseren zij zelf toernooien als onafhankelijke organisator. Dit wil zeggen dat er tijdens zo’n toernooi games van verschillende ontwikkelaars worden gespeeld.

Dit in tegenstelling tot de toernooien die door de game ontwikkelaars zelf worden georganiseerd waar alleen hun game gespeeld wordt. Ook heeft MLG haar eigen competitie met een ranglijst van de beste spelers. Deze ranglijst wordt in de wereld van esports gezien als de algemene ranglijst van esports spelers. Je komt op die ranglijst door het spelen van games waarbij je professional points (Pro Points) verdient en door het spelen van Gamebattles. Ook voor deze competities geldt dat iedere game gespeeld wordt, dus niet aan spel ontwikkelaars gebonden.

Esports in de media

Het enige aspect waarin esports anders is dan traditionele sporten is het uitzenden van de sport. Esports speelt zich vooral online af, daar waar traditionele sporten zich op tv afspelen. Deze beide sport werelden gaan momenteel precies de andere kant op. Waar de media van de traditionele sporten zicht realiseren dat zij hun aandeel in de online streaming moeten vergroten, wordt er nu hard gewerkt door de moneymakers om de online wereld van de eSporter naar tv te krijgen. De promotie van esports in de media zal daarbij een grote rol gaan spelen.

Esports in de media: tv

Daar waar het de traditionele sport niet goed lukt om online succesvol te worden, gaat het de eSport wel lukken om op tv succes te behalen. Dit komt vooral doordat de bedrijven die door hebben dat esports booming is, geld willen verdienen. De esports gamer en fan kijkt al vanaf het begin online naar streams en toernooien en zal dit ook blijven doen.

Echter, er komt een nieuwe groep fans bij, de oud hobby spelers die kijkers worden genoemd in plaats van gamers. Deze kijkers zijn nu al bijna meer in aantal op live toernooien, waardoor de wereld van tv ineens erg interessant wordt in media land.

Zowel internationale zenders als ESPN, als nationale zenders zoals Fox Sport in Nederland zenden nu standaard de grote toernooien uit. Dit zou niet gelukt zijn zonder het nieuwe publiek, de kijkers. Wellicht valt hier een lijn te trekken.

De kijkers gaan weinig tot niet het internet op en worden door de media zelf succesvol naar tv getrokken. Dit terwijl de traditionele sporten juist een platform online willen krijgen wat niet lukt. Een kijker van een sport is dus vooral tv gebonden en zal de online wereld nauwelijks binnen gaan.

Het uitzenden van esports op tv is nooit goed van de grond gekomen, behalve in Zuid Korea. De laatste jaren hebben echter verschillende organisaties zoals MLG en ESL eigen tv stations ontwikkeld en/of aangekocht. Ook sportzenders als ESPN hebben steeds meer interesse in het uitzenden esports.

Verwacht wordt dat deze uitzendingen vooral zullen worden bekeken door het nieuwe, kijkende publiek en dat de gamers zich zullen blijven richten op esports streaming. Dit komt ook doordat een gamer vaak lid is van een community of een team.

Gamen is voor hen ook een way of life. Dat is iets dat een tv zender niet kan aanbieden. De omvang van de kijkers van esports zal door het uitzenden op tv wel enorm groeien en wellicht weer een deel daarvan naar de online community brengen.

Esports in de media: online

Esports in de media speelt zich met name online af en pas sinds ongeveer 2015 ook op tv door het uitzenden van de grote toernooien. Het medium tv is nieuw en richt zich op het kijkende publiek. Speciaal hiervoor opgerichte tv stations in Amerika zijn Esports Nation en Esports Heaven. Deze zenders zijn onafhankelijk, dit in tegenstelling tot ESPN, Kicker en Yahoo. Ook spelontwikkelaars zijn inmiddels bezig met het opzetten van tv zenders voor onder andere de games StarCraft, Call of Duty en Activision Blizzard. Geld op het medium tv zal worden verdiend met het uitzenden van reclame en door de toernooi organisatoren door het verkopen van de mediarechten aan tv stations.

Esports hebben zich altijd online afgespeeld en dat zal ook altijd zo blijven. Naast de grootste en populairste online platform aanbieder Twitch, zijn er de laatste paar jaar diverse andere platforms opgericht. Om een idee te krijgen van de economische waarde van Twitch; in 2011 exclusief online gegaan voor het streamen van esports is het platform in 2015 aan Amazon verkocht voor $1,1 miljard.

Andere platforms die inmiddels zijn opgericht zijn onder andere Hitbox, Azubu, Dailymotion Games en YouTube Gaming, welke het allemaal goed doen naast Twitch dat gewoon zijn marktaandeel houdt.

Wat is esports Streaming

Esports streaming is het uitzenden van alles dat te maken heeft met esports via een netwerk of te wel een platform. Een platform ontstaat door het netwerk en is niet helemaal hetzelfde. Een platform is een plaats waar mensen samen komen om alles te delen over de gezamenlijke interesse, lid te worden van communities binnen die interesse en het uitvoeren van die interesse, in die geval esports. Esports streaming wordt verzorgd door 2 grote onafhankelijke platforms, Twitch en MLG en door de ontwikkelaars van de games zelf.

Streaming

Op deze sites worden de grote toernooien live uitgezonden, maar iedereen kan live uitzenden wat hij wil, een lokaal toernooi, zijn eigen games, de games die iemand speelt met een team, zelfgemaakte tutorials, kortom, alles dat te maken heeft met eSport streaming. De behoefte aan esports streaming is ontstaan doordat er nergens verslag werd gedaan van de toernooien die plaatsvonden.

Zo is het kanaal Twitch toevallig uitgegroeid tot ‘s werelds grootste online streaming kanaal uit een algemeen streaming kanaal, Justin TV. Esports streaming was één van de onderdelen die Justin TV uitzond, maar werd al snel zo goed bezocht, dat alle andere onderdelen werden weggedaan en er alleen nog in esports streaming werd voorzien.

Het record van het aantal log ins tijdens een toernooi werd gehaald in maart 2015 tijdens een ESL toernooi in Katowice . In de voorrondes van het toernooi waren er gemiddeld 700.000 tegelijkertijd ingelogde kijkers. Tijdens de finale waren dat er meer dan 1 miljoen.

Het enige dat je hoeft te doen om je eigen kanaal te beginnen is een gratis account aanmaken en je bent online. Door het succes van Twitch en MLG ontstaan er nu ook nieuwe esports streaming platforms op kleinere schaal, vooral gespecialiseerd in het land waar de het platform huist, zoals Gaming Live in Frankrijk of Showroom in Japan.

De meest populaire Engelstalige platforms op kleine schaal zijn Azubu, Dailymotion Games en Hitbox. Waar Dailymotion Games alleen voor gamers is , is Hitbox een platform dat gamers, streamers en toernooi organisatoren samenbrengt.

YouTube heeft inmiddels ook het gat in de markt van esports streaming gevonden en haar eigen kanaal uitgebracht, YouTube Gaming. MLG dat al bestond voor Twitch, had esports streaming nog niet zo hoog op haar agenda staan en heeft Twitch ook nooit meer ingehaald.

Lees meer over esports op Twitch