Geschatte leestijd: 14 minuten
Haal het meeste uit esports
Esports (Electronic sports) zijn competities gebaseerd op een game die online- of live in een toernooi plaatsvinden. De games worden vaak nog steeds video games genoemd, wat verwarrend is, want het is geen video, maar een online game. De niveaus variëren van amateur tot professional, waarbij het nodige prijzengeld te winnen is.
Een amateur speler kan iemand zijn die met zijn vrienden of toegewezen online spelers een spel speelt vanuit de woonkamer, of een speler die meedoet aan een (lokaal) toernooi zonder dat daar prijzengeld mee gemoeid is. Een professional verdient zijn geld op verschillende manieren. Soms is er een basis salaris en komt daar het prijzengeld bovenop, soms is er geen salaris, maar zijn er inkomsten uit reclame gelden en het prijzengeld van een gewonnen toernooi.
Daarnaast verdient een professionele speler veel geld met het streamen van zijn games online. Dit gebeurt via een online streaming platform zoals bijvoorbeeld Twitch. Een gamer haalt geld op via direct donatie van fans, via sponsoring van bijvoorbeeld kleding of apparatuur, via betaling van het platform zelf of via abonnement inkomsten van volgers die lid worden van het kanaal van een gamer.
Lees meer algemene informatie over esports
Geschiedenis van esports
Het spelen van spellen in wedstrijdverband is natuurlijk al een eeuwenoud gebeuren. Maar elektronisch zijn deze spellen natuurlijk allerminst. In de jaren zestig zien we de introductie van de arcadespellen. Je zou dit kunnen beschouwen als een voorloper.
Maar het echte gamen zoals we dat nu kennen vond pas ingang toen het internet werd uitgevonden. Het gamen werd ineens toegankelijk voor een hele grote groep mensen en dat maakte het al snel tot een doorslaand succes. Binnen enkele jaren vonden de eerste online competities plaats.
Een echte professionalisering van de sport zagen we het eerst in Zuid-Korea. Het spel Starcraft werd daar zo populair dat grote wedstrijden werden georganiseerd waar professionele teams tegen elkaar streden om grote prijzen. En dit onder grote belangstelling van het publiek. De wedstrijden werden en worden nog steeds bijgewoond door duizenden toeschouwers. Belangrijke wedstrijden worden zelfs live uitgezonden op televisie.
Esports begint de laatste jaren ook de rest van de wereld te veroveren. Dit is het gevolg van twee belangrijke ontwikkelingen. In de eerste plaats is er een officiële esport bond in het leven geroepen: de IESF. Zij organiseren kwalificatiewedstrijden en WK toernooien.
In de tweede plaats zien we de opkomst van streamingplatforms. Via deze platforms worden de wedstrijden live uitgezonden en kan een groot publiek overal ter wereld meekijken. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat esports interessant werden voor grote sponsors.
Dankzij de livestreams kan men namelijk een heel grote doelgroep bereiken. Nieuwe organisaties werden opgericht, teams samengesteld en professionele gamers kregen mogelijkheden om te laten zien wat ze in huis hebben.
Lees meer over de geschiedenis van esports
Is esports een sport?
De definitie van esports, of met andere woorden Electronic Sports, luidt: ‘Esports gamen is een vorm van competitie die plaatsvindt in de elektronische wereld door menselijke interactie via een computer’. Deze vorm van gamen speelt zich veelal af tussen 2 professionele teams met niet meer dan 5 spelers per team of tussen 2 single players.
Het beoefenen van esports is altijd een vorm van competitie. Als single player of team speel je tegen het spel of tegen een andere single player of team. Er wordt dus altijd gewonnen of verloren, er is nooit een manier om doelloos te spelen, zoals een balletje trappen tegen de muur. Het gamen vindt plaats op amateur- of professioneel niveau, lokaal of internationaal, online of via live toernooien.
Zodra er professioneel wordt gespeeld, wordt er geld verdiend, hetzij de prijzenpot van een toernooi, hetzij door streaming op een platform. esports in de media is vooral bekend door het online streamen van games, toernooien en gamers. Hiervoor zijn speciale online platforms opgericht zoals Twitch. Ook esports organisaties als de ESL en MLG hebben online platforms. Het platform van ELS heeft meer dan 6.100.000 geregistreerde gebruikers. Deze gebruikers hebben samen meer dan 1 miljoen teams opgericht die onderling competitie spelen met meer dan 50 games.
Lees meer over esports als sport of de training van esporters
Esports Games
Esports maken sinds 2010 een enorme opmars in de professionalisering op het gebied van de ontwikkeling van games, de wereldwijde organisatie van live toernooien, de populariteit van online toernooien en de exposure die de games krijgen op televisie. Een aantal landen zijn daar leidend in, waarvan Zuid Korea de grootste is. Noord Amerika, China en Europa volgen.
De grootste onafhankelijke esports competitie is de Electronic Sports League. De games die het meest populair zijn, zijn de vechtgames, onder te verdelen in ‘real time strategy games’, ‘vecht sport games’, ‘first person shooter games’ en ‘multi online battle arena games’.
Soorten esports Games
- Real time strategy games (RTS) zijn de games waarvan het doel is het veroveren van gebied en bezit van de tegenstander en het veiligstellen van je eigen gebied. Je kunt tijdens de game je gebied uitbreiden en veranderen. Het soort spel heeft tactisch inzicht nodig en maakt gebruik van uitgebreide technische opties.
- Vecht sport games zijn de spellen waarin je een online sport-vechtkarakter bent die 1 op 1 de strijd aan gaat met een tegenstander, waarbij de karakters verschillende specialiteiten hebben en ontwikkelen. Een speler moet daarbij vechttechnieken trainen om goed te worden. De gevechten vinden plaats in een arena.
- First person shooter games (FPS), dit is ook een vechtgame, echter niet gebaseerd op sport maar op wapens. Dit kunnen geweren in alle soorten zijn, maar ook messen, granaten enzovoorts. De spellen worden letterlijk gespeeld door de ogen van de speler, wat betekent dat je niet een een totaal lichaam in actie ziet waar je naar kijkt, maar je bent het lichaam, dus je ziet je bijvoorbeeld je armen en handen die een mes vasthouden.
- Multi Online Battle Arena games (MOBA) zijn afgeleid van de RTS games, maar gaan minder over de individuele speler in het team. Je kiest wat je in een team wil zijn, bijvoorbeeld een sniper, en vervult deze rol binnen het team dat belangrijker is als geheel. Het verschil met een RTS game is dus het spelen als het team dat je maakt (RTS) tegenover het spelen van een individu binnen een team (MOBA). Het doel van het spel is min of meer hetzelfde, het veroveren van gebied.
Populairste esports Games
De rangschikking op populariteit wordt gemeten naar het te winnen prijzengeld in toernooien. Opvallend is dat ‘echte’ sport games, zoals het voetbalspel FIFA op nummer 56 staat in het jaar 2016, voorgegaan en gevolgd door alleen maar RTS, FPS, MOBA en vecht games.
Er is dan ook genoeg discussie over de naam ‘sports’ games. Over het algemeen wordt ingestemd met denksport, omdat er fysiek relatief weinig gebeurt, maar het doet de spelers geen eer aan door het uithoudingsvermogen, de uren in training en de timing en behendigheid die je als gamer moet hebben. De populairste games zijn:
NAAM | SOORT | PRIJZENGELD TOTAAL 2011-16 |
---|---|---|
Dota 2 | MOBA | $88,139,421.00 |
League of legends | MOBA | $36,606,421.97 |
Counter-Strike: Global offensive | FPS | $24,118,260.27 |
Star Craft 2 | RTS | $21,199,404.43 |
Counter-Strike | FPS | $10,765,812.78 |
Populairste esports toernooien
De populairste toernooien die live worden uitgezonden en waarvan de spelers prijzengeld en salaris krijgen zijn The International, The Battle.net World Championship Series, The Intel Extreme Masters, The Smite World, The League of Legends World Championship (LoL) en The Evolution Championship Series. Deze toernooien zijn zowel live als online te volgen via online streaming platforms als op speciale tv kanalen.
Esports in de media
Het enige aspect waarin esports anders is dan traditionele sporten is het uitzenden van de sport. Esports speelt zich vooral online af, daar waar traditionele sporten zich op tv afspelen. Deze beide sport werelden gaan momenteel precies de andere kant op.
Waar de media van de traditionele sporten zicht realiseren dat zij hun aandeel in de online streaming moeten vergroten, wordt er nu hard gewerkt door de moneymakers om de online wereld van de esporter naar tv te krijgen. De promotie van esports in de media zal daarbij een grote rol gaan spelen.
Traditionele sport media
In de traditionele sport willen de organisaties minder afhankelijk zijn van de aanbieders van tv kanalen. Er wordt dan ook geprobeerd eigen platformen op te zetten waar fans lid van kunnen worden voor een (relatief) klein bedrag per maand. Dit is tot nu toe niet goed gelukt maar het is wel een trend die doorgezet wordt.
Esports op tv
Gamen, dus esports, heeft zich altijd online afgespeeld en is heel lang buiten het traditionele medium tv gebleven. Het enige land dat hierop een uitzondering vormt is Zuid Korea. Zuid Korea is het land waar esports in de media zich het snels ontwikkeld hebben. Dit is toe te schrijven aan de financiële crisis en grote werkloosheid die aan het einde van de jaren ’90 in Zuid Korea heersten.
Doordat men niets te doen had, is men gaan gamen waarop zich heel snel een game community ontwikkelde binnen het land. Deze community organiseerde toernooien en produceerde professionele spelers, wat snel werd opgemerkt door de overheid. Er ontstonden exclusieve tv zenders die 24 uur per dag, 7 dagen per week esports uitzonden en onder het ministerie van cultuur, sport en toerisme kreeg werd een afdeling voor het promoten- en reguleren van esports opgericht.
Het enige land ter wereld waar zoveel esports in de media kwam en nog steeds komt is Zuid Korea. In andere landen heeft het gamen zich vooral online afgespeeld. Dit is zo ontstaan door de gelijktijdig oplopende ontwikkeling van de online video spellen en het internet.
Lees meer over esports in de media
Esports streaming
Er zijn 2 grote spelers op het gebied van esports streams, MLG en Twitch. Twitch is in 2015 overgenomen door Amazon, maar heet nog gewoon Twitch in de volksmond. Naast deze 2 grote aanbieders van esports streams, zijn er een aantal nieuwe platforms die zich ontwikkelen en zijn er nog de aanbieders van esports streams per land.
Behalve Twitch en MLG zijn de grootste 10 esports stream sites Azubu, Dailymotion Games, Hitbox, InstaGib, Mirrativ, Origin, Steam Broadcasting, Ustream, YouTube Gaming en Veetle.
Lees meer over esports streaming
Esports Twitch
Twitch is een gratis website/platform dat live het spelen van video games streamt. Het kanaal is in 2011 ontstaan en onverwacht groot geworden. Het live streamen van esport was een onderdeel van Justin TV, opgericht in 2007 dat verschillende onderwerpen streamde.
De interesse voor esports streaming was van het begin af aan echter al zo groot, dat vrij snel is gestopt met de andere takken en alle aandacht uitging naar esports. Het feit dat Twitch gratis is, zorgt voor veel reclame op de site. Dit kan omzeild worden door een betaald abonnement te nemen. Twitch heeft haar eigen conventie ‘TwitchCon’.
Lees meer over esports Twitch
Esportspelers
Net als een traditionele sporter, traint een esporter jaren om het topniveau te bereiken. Eenmaal op het hoogste niveau, traint een esporter nog steeds minimaal 8 uur per dag, maar vaak wordt verwacht dat een gamer 16 uur per dag traint.
Zij doen dit in speciaal ingerichte appartementen waar een heel team huist. Het enige dat daar eigenlijk gebeurt is gamen en in de basisbehoefte voorzien. Er wordt getraind op de specialismen en vaardigheden die bij een bepaald spel horen. Daarnaast moet een esporter uithoudingsvermogen hebben, tactisch inzicht, timing, behendigheid, planning en inzicht.
Lees meer over esportspelers
5% van de pro gamers zijn vrouw. Dit komt vooral omdat de mannelijke wereld vrouwen niet echt toestaan. De grofheid van de spelers en het spel zijn niet iets dat vrouwen tegenhouden, het gedrag van de mannen des te meer. Zodra een man tegen een vrouw speelt, verandert hij.
Er is dan ook niets erger dan verliezen van een vrouw, het verlaagt de status die de mannelijke speler heeft en de enige oplossing die mannen schijnen te vinden is het kleineren van de tegenspeelster. Om te zorgen dat er meer acceptatie komt van vrouwelijke spelers zijn er in het jaar 2016 drie all female teams opgericht welke zullen meespelen op de grote toernooien, dus tegen mannen.
Lees meer over Vrouwelijke esports spelers
Esports commentatoren
Een esports toernooi wordt voorzien van commentaar. Dit is iets van de laatste paar jaar en is ontstaan door de verandering van het publiek dat naar toernooien komt.
Doordat het publiek niet meer alleen bestaat uit gamers, maar ook uit toeschouwers die voor de spanning en het plezier komen, is uitleg van wat er op het scherm gebeurt, nodig.
Een spel commentator in esports wordt een caster genoemd. Je hebt shout casters. Dit zijn zoals het woord letterlijk zegt, casters die vooral schreeuwend commentaar geven, en casters die het speel uitleggen en het publiek begeleidt in wat er speelt op het scherm.
Het casten is een vak op zich en er zijn 4 bekende casters op dit ogenblik, waarvan er 1 een vrouw is. Dit is een knappe prestatie in de voornamelijk mannelijke wereld van zowel gamers als publiek.
Deze bekende casters zijn Eefje ‘Sjokz’ Depoortere, Erik ‘DoA’ Lonnquist Anders Blume en Ben ‘Merlini’ Wu.
Op Anders Blume na zijn alle casters ex gamers en hebben ze allemaal hun eigen stijl. Anders Blume is iemand die zo houdt van esports dat hij door zijn enthousiasme, ondanks dat hij nooit een pro player is geweest, bekend is geworden.
Lees meer over de Opkomst van esports
Geld verdienen met esports
Hoewel esports in veel landen nog niet wordt erkend als een echte sport, verdienen de e-atleten wel op dezelfde manier hun geld. Esports teams hebben een team eigenaar, ze hebben coaches, partners, trainers en sponsors. Het heeft meer weg van een sport zoals je dat kent dan je zou denken.
Teams verdienen vooral hun geld door middel van sponsors. Een team kan meerdere sponsors hebben. Veel voorkomende sponsors zijn bijvoorbeeld Monster Energy, Xfinity, Steelseries, ScanDisk, AMD, SCUFGaming, Design by Humans en Need for SEAT USA.
Maar net als “echte”sporters worden spelers ook gewoon verkocht, of verleid met een bedrag om bij een ander team te komen spelen. Deze e-atleten worden onder contract gezet net als andere sporters en verdienen hierdoor natuurlijk gewoon een maandloon, die niet onder doet voor andere professionele sporters.
De toernooien waarbij de geldprijzen steeds meer worden zijn voor de esports teams een belangrijk extraatje. Toernooien als The International met geldprijzen tot wel $1.000.000 voor het winnende esports team.
Om als gamer rond te komen hoef je allang niet meer een professionele gamer te zijn. Je hoeft nu als gamer alleen nog maar via een livestream te gamen zodat er honderden, tot duizenden mensen met jou en jouw game mee kunnen kijken. Hoewel erg veel van deze streamers een ontzettend mooie decolleté hebben, doen ook mannelijke streamers het ontzettend goed en verdienen enkelen van hen tussen de $20.000 tot $40.000 per maand.
Lees meer over Geld verdienen met esports
Esports Succesverhalen
Waar een paar jaar geleden Amerikaanse spelers deze ranglijst aanvoerde, bestaat de top 5 van 2016 uitsluitend uit Chinese spelers. De eerste Amerikaan staat op plek 8. De nummer 1 van de ranglijst is de Chinees Li Peng die in 2016 het bedrag $1,898,419.12 heeft verdiend.
Dit in tegenstelling tot de nummer 10 Martin Sazdov uit Macedonië die $703,224.00 in één jaar bij elkaar heeft gespeeld. De hele top 5 heeft in 2016 meer dan $ 1,9 miljoen verdiend per persoon. De nummer 500 van de ranglijst, de chinees Xie Junhao komt in ditzelfde jaar op $27,317.74, maar heeft toch in zijn hele carrière een totaal aan $982,491.57 (tot nu toe) verdiend.
De groei van Esports
Esports is zich sinds 2000 steeds meer gaan ontwikkelen en vooral vanaf 2010 gaat het hard. Van de 10 teams (ook organisaties genoemd) die de markt domineren zijn er 8 opgericht tussen 2000 en 2010, wat een enorme financiële injectie heeft gegeven aan het fenomeen esports.
Niet alleen door de professionalisering van zo’n team, maar ook door het aantrekken van sponsor gelden en daardoor stimuleren van game ontwikkelaars voor nieuwe games of nieuwe features in een game maar ook het ontwikkelen van media voor de streaming van de games.
Lees meer over de groei van esports