eSports als sport

Esports | Is esports een sport?

eSports als sport, het is even wennen en ook nog niet algemeen geaccepteerd. Toch is het een nieuwe generatie van sport.

eSports als sport, het is even wennen en ook nog niet algemeen geaccepteerd, maar des te meer er bekend wordt over wat de pro gamers moeten doen om aan de top te komen en te blijven, des te meer erkenning er komt voor het feit dat eSports als sport beschouwd kan worden. Behalve de jarenlange training op vaardigheden en skills die een eSporter nodig heeft om überhaupt aansluiting te vinden bij het kleine groepje spelers op topniveau, is het vooral moeilijk om aan de top te blijven.

Niet alleen doordat een gamer ouder wordt en de  reactie snelheid die nodig is voor het spelen van een game achteruitgaat of omdat de gamer een burn-out krijgt. Ook omdat spellen aan verandering onderhevig zijn, er moet steeds worden bijgeleerd. Bij voetbal is buitenspel al jaren buitenspel en dat zal ook nog jaren zo blijven, bij eSports als sport is dat anders.

Ieder spel krijgt om de zoveel tijd updates en nieuwe elementen die geleerd moeten worden omdat ze van invloed zijn op de al bestaande elementen. eSports als sport vergt daarnaast dezelfde kwaliteiten van een speler als een traditionele sport, zoals inzicht, behendigheid, vaardigheden en tactiek.

Daarnaast zorgt eSports als sport voor de nodige sensatie bij het publiek. Dit is een onderdeel van de definitie van sport waar eSports zeker aan voldoet. Dit wordt onderstreept door een aantal grote internationale topsporters en beroemdheden die zich hebben verbonden aan een eSports team.

Voorbeelden hiervan zijn Shaquille O’Neal, LA Lakers oud basketbal speler. Hij is grote fan van de game Overwatch en speelt deze game ook zelf. Samen met de honkbal spelers Alex Rodriguez en Jimmy Rollins heeft hij zich ingekocht bij het team NRG, dat behalve andere games ook Overwatch speelt. Shaquille O’Neal heeft als doel binnen het NRG team het succesvolste Overwatch team in de game wereld op te zetten.

Een andere oud basketbal speler is Magic Johnson die nu deels eigenaar is van de organisatie aXiomatic. Andere beroemdheden zoals dj Aoki, Ashton Kutcher en acteur Rick Fox hebben allen belangen in game organisaties. Dit zal de eSports als sport versnelde erkenning opleveren voor het feit dat het geen tweede hands bezigheid is.

De definitie van sport

Een sport is een actieve bezigheid van het lichaam of geest, waarbij kracht, behendigheid, snelheid, denkvermogen en vaardigheid centraal staan. Hierbij moet de bezigheid aan bepaalde eisen voldoen, te weten:

  • Het hebben van regels die bij een specifieke sport horen die zijn overeengekomen in een centraal orgaan.
  • De bezigheid moet competitief zijn en wordt bepaald door een score.
  • Er mag geen dwang in de bezigheid aanwezig zijn, de bezigheid wordt vrijwillig uitgevoerd en dient voor het plezier van de speler en/of van de toeschouwer.
  • De bezigheid wordt uitgevoerd in een team of als individu en heeft als doel of winnen of gezondheid of prestatie. Vaak gaan deze doelen samen op.

eSports als sport voldoet aan al deze kenmerken en is daarom een sport. Toch blijft het zijn van eSports als sport discutabel. Er moet dan ook voor de bepaling van eSports als sport een onderscheid worden gemaakt tussen de gamer die af en toe een spelletje speelt en de gamer die een carrière nastreeft als eSporter, hetzij online via streaming, hetzij op toernooien. Hier vindt men een overeenkomst tussen de recreatieve speler in zowel traditionele sport als eSports als sport. Jongens die op het pleintje een balletje trappen zijn ook geen (top)sporter, ze trappen een balletje.

Een hobby gamer die achter de pc een toetsenbord- of stick bedient is ook geen eSporter, het is een hobby gamer. Deze overeenkomst is er ook in de andere zittende sport die wel zonder meer als sport wordt erkend, de autocoureur. Een auto coureur rijdt eigenlijk gewoon (zittend) rondjes in een auto op een baan en heeft absoluut niet hetzelfde regime als een professionele voetballer.

De voetballer traint minimaal 4 keer per week op het veld op conditie, tactiek en behendigheid en speelt daarnaast 1 keer per week een wedstrijd. Een coureur traint zittend in zijn auto of op een simulator en heeft om de paar weken of maanden een race. De autosport heeft veel overeenkomsten met de eSports als sport. Het is een sport die meer mentaal is dan fysiek en veel behendigheid, reactievermogen, vaardigheid en tactisch inzicht behoeft, net als eSports als sport.

Actieve bezigheid

Bij eSports als sport worden geen rondjes gerend of gewichten getild. Dit wil niet zeggen dat er niets fysiek gebeurt. Gamen doet een eSporter met zijn hele lichaam, ook al is dat in de zittende positie. Het lichaam reageert op de handelingen die uit worden gevoerd met het bovenlichaam, de armen en handen en zet deze handelingen kracht bij met zijn onderlichaam, bijvoorbeeld door het afzetten van de voeten. Een gamer gaat mee naar voren, naar achteren of opzij om onbewust een handeling ook fysiek uit te voeren.

Het lichaam leeft mee met wat er op het scherm gebeurt. Is eSports als sport fysiek even zwaar als een traditionele sport? Tijdens het spel zeker niet, maar een eSporter moet in goede fysieke vorm zijn om een goede mentale vorm te hebben. Er wordt daarom gelet op de voeding, net als bij een traditionele sport, en de eSporter let erop dat zijn fysieke conditie in orde is.

Regels

Iedere game, iedere verschillende competitie, ieder toernooi heeft een van te voren vastgelegd aantal regels waar een gamer en een team zich aan moeten houden. Deze regels bepalen niet alleen het spel, maar ook het gedrag van een gamer.

Net als bij voetbal, waar een speler straf krijgt als hij zijn shirt uittrekt, is er een sportieve code die nageleefd moet worden naast de spelregels. Zo zijn grof taalgebruik, agressie en bedreiging absoluut verboden. Daarnaast geldt ook een verbod op matchfixing, wat logisch is, en het gebruik van stimulerende middelen. Op het overtreden van de regels staan bepaalde straffen die van te voren bekend zijn, net zoals bij de traditionele sporten.

Competitief

Daarnaast is één van de kenmerken van sport dat het spel competitief moet zijn. eSports als sport voldoet ruimschoots aan dat kenmerk. Het is onmogelijke een game te starten zonder het element winnen of verliezen. Het maakt daarbij niet uit of je tegen een computer speelt of tegen een andere gamer, zodra het spel start is het game on.

Een game aanzetten betekent vanaf het eerste moment winnen of verliezen, niets doen als je een game begint te spelen is geen optie. Er zijn in de eSports als sport verschillende competities. Deze variëren van LAN (Local Area Network) competities, online competities, game café competities en competities op wereldniveau. Daarnaast heeft iedere organisatie zoals MLG, ESL of de Dutch College League ook naar haar eigen competitie.

De toeschouwer

Het spel dient zeker het plezier van de toeschouwer. In Amerika werd in 2016 de NFL Super Bowl door 111.9 miljoen mensen bekeken en de NBA finale door 44 miljoen, bij Wimbledon zaten 13.3 miljoen mensen voor de buis. Naar de finale van het League of Legends toernooi keken 334 miljoen mensen online. Alleen het aantal voetbalfans tijdens een EK of WK is hoger. De finale van de WK in 2010 in Zuid Afrika werd door 3,2 miljard mensen bekeken, zowel op tv als online.

Qua aantal fans doe eSports als sports dus zeker niet onder voor een traditionele sport. Sinds kort is er een nieuw soort toeschouwer bijgekomen, de oud hobby gamer. Deze toeschouwer speelt zelf niet meer, maar is wel geïnteresseerd in het spel en de spanning die erbij hoort.

Door deze nieuwe groep zal het aantal toeschouwers online, maar vooral op tv snel groeien. Deze nieuwe groep toeschouwers bestaat voornamelijk uit mannen met de gemiddelde leeftijd van ongeveer 34 jaar, met een goede baan en daarbij behorend inkomen.

Behalve dat deze groep heel interessant is voor het medium tv en de daarbij genereerbare inkomstenbron uit reclames voor deze doelgroep, verandert hierdoor ook het imago van eSports als sport. Mannen in het midden van hun carrière met een goed inkomen en een gezin, kortom, het ideale plaatje, geven een ander beeld van eSports als sport als een tiener die niet veel beweegt en op zijn kamer een pc spel speelt. Dit zal zeker helpen voor de erkenning van eSports als sport.

Team of individu

eSports als sport kan worden gespeeld als single player (individu) en als team.  Dit kan in alle vormen waarin eSports als sport plaatsvindt, dus zowel online via streaming als in live toernooien. Het verschil met de traditionele sport is dat in de eSports als sport beide mogelijkheden toepasbaar zijn, afhankelijk van het spel.

Bij de meeste traditionele sporten is iemand of een individuele speler of speelt hij in een team. Bij bijvoorbeeld tennis is een speler als eerste een individuele speler waarnaast hij eventueel lid kan worden van een team dat dubbelspel speelt, maar dat is zeker niet altijd een keuze die gemaakt wordt.

eSports skillset

Een gamer moet kunnen plannen en behendigheid hebben. Hij moet over tactisch inzicht beschikken en timing en uithoudingsvermogen hebben. Dat uithoudingsvermogen geldt vooral op het mentale niveau. De focus die een eSporter moet hebben duurt, afhankelijk van het soort spel dat gespeeld wordt, ongeveer 45 minuten (een maximale game tijd ligt rond een uur) en deze focus is constant.

Weer de vergelijking van voetbal. Als verdediger kun je je focus iets laten verslappen als je team bij het doel van de tegenstander is, maar de focus van de verdediger is toch anders dan wanneer de voetballer zelf midden in een confrontatie met zijn tegenstander een tegendoelpunt moet voorkomen. Een eSporter heeft 45 minuten tot een uur lang optimale concentratie nodig in het hoge actie-reactie spel met de tegenstander op verschillende fronten. Er kan daarom rustig gesteld worden dat eSports als sport in dat opzicht zwaarder is dan een traditionele sport zowel qua tijdsspanne als op het niveau van interactie.

Team of single player

De verschillen tussen wat een gamer moet kunnen in een single player game zoals Call of Duty of een MOBA game zoals Dota2 zijn alleen de zelfstandigheid. Als single player moet een gamer in zijn eentje alles kunnen doen, ondanks dat hij in sommige dingen niet zo goed is als in andere. Een teamplayer hoeft niet alle skills te kunnen bezitten die een gamer nodig heeft. De dingen die hij tekort komt, worden over genomen door een andere speler.

Daarnaast is bij een teamspel de samenwerking tussen de spelers het allerbelangrijkst. Een team kan een game winnen op samenspel terwijl een ander team toch een betere skillset heeft. Het nadeel van gamen in een team is dat een team kan verliezen door de fouten van 1 speler. De afhankelijkheid van elkaar is dus groot, een gamer moet blindelings kunnen vertrouwen op zijn teamgenoot. Als single player is een gamer alleen maar verantwoordelijk voor zichzelf, wat een voordeel kan zijn.

Tactisch inzicht

Wanneer een voetballer een voorzet geeft vanaf het middenveld naar het doel, moet hij alle spelers op het veld overzien en de geoefende tactiek met zijn teamgenoot in gang zetten door de bal daar te plaatsen waar afgesproken was. Zo moet een gamer hetzelfde doen voordat hij een beweging uitvoert. Hij moet het veld overzien, de reactie van de tegenstander inschatten en ook op die reactie anticiperen. Daarnaast moet hij zijn teamgenoten in de gaten houden en ook op de acties van hen anticiperen.

Carrièreduur

Ook het carrière verloop van een eSporter verloopt ongeveer hetzelfde. Een loopbaan in eSports als sport duurt maximaal 10 jaar, begint in de late tienerjaren en eindigt rond het 25e jaar. De voorbereiding naar die periode als professional gamer begint al ver voor die tijd. 

Tijdens de 10 jarige carrière wordt minimaal 10 uur per dag getraind, waarbij sommige teams een trainingstijd verwachten van 16 uur per dag. De eet- en drinkpauzes worden gevuld met het discussiëren over de game en de tactieken. De toewijding, het doorzettingsvermogen en de drive van een gamer zijn enorm, net zoals dat geldt voor een traditionele sporter.

Na de carrière

Buiten de carrière duur, toont ook de loopbaan na de carriere overeenkomsten met topsporters uit de traditionele sport. Waar veel traditionele sporters trainer, coach, verslaggever of mental coach worden, is dat in de eSport als sport niet veel anders. Datgene dat pro gamers nu als een gebrek ervaren, is datgene dat ze graag gaan doen na hun  carrière.

Veel gamers gaan na het spelen op top niveau nog verder met het online spelen, maar kiezen daarnaast ook voor een baan in een organisatie. Het begeleiden van een speler, zowel mentaal als fysiek, is iets waar veel voor gekozen wordt. Ook het reguleren van maatregelen die de gezondheid van een speler bevorderen en gericht zijn op het voorkomen van blessures heeft prioriteit bij oud pro gamers.

Een ander deel van de oud pro gamers kiest ervoor om caster te worden. Een caster doet wat een verslaggever of commentator doet bij de traditionele sporten. Veel oud gamers zitten in tv- of online panels om uitleg te geven tijdens een wedstrijd of een toernooi.

Lees hier alles over de training van de eSporters.