Nederlandse eSports toernooien

Toernooien | Nederlandse esports toernooien

In dit artikel willen we je iets meer vertellen over de wereld van eSports en de Internationale en Nederlandse eSports toernooien.

De ontstaansgeschiedenis van eSports

Een spelletje spelen, vrijwel iedereen doet het wel eens. En het maakt niet uit waar je vandaan komt of welke taal je je spreekt. In elke cultuur worden spelletjes gespeeld, en uit archeologische vondsten blijkt dat dit ook altijd al zo is geweest. In Egyptische graven van 5500 jaar oud vond men al bordspelen. En in de Iraanse stad Sjar-i-sukhte werden ook meerdere spellen teruggevonden bij archeologische opgravingen. Zo vond men onder meer een Backgammon spel en een paar dobbelstenen uit het jaar 3000 v. Chr.

Lees hier meer over de ontstaansgeschiedenis van eSports

Grootste eSports evenementen van de wereld

We noemden eerder al de ontwikkeling van online multiplayer games. Deze zijn al jaren enorm populair. Het leuke van deze spellen is niet alleen dat je met en tegen andere spelers kunt gamen, maar ook dat gamen hierdoor een sociale bezigheid wordt. Mensen gaan elkaar niet alleen in het spel maar ook daarom heen opzoeken. Er zijn diverse Sociale Media platforms waar fans en spelers van bepaalde spellen communities hebben gevormd en allerlei game-gerelateerde zaken met elkaar delen. Het enthousiasme en de reikwijdte van dit soort games maakt ze zeer geschikt om op eSports toernooien te spelen. De meest gespeelde games leiden natuurlijk ook tot de grootste evenementen ter wereld. Wij bespreken deze populairste games en hun bijbehorende competities.

Lees hier meer over de grootste eSports evenementen ter wereld

Esports in Nederland

Zoals uit de bovenstaande voorbeelden wel blijkt is eSports internationaal een erg groot fenomeen. Er worden grote toernooien georganiseerd met geldprijzen waar je ‘u’ tegen zegt. Tot voor kort moest je voor een goede eSports wedstrijd naar het buitenland. Want wedstrijden zoals de LoL World Championship, ‘The International’,  BWCS en de Halo World Championship vindt je niet onder de Nederlandse eSports toernooien. Sinds kort lijkt hier langzaam maar zeker wat verandering in te komen en we zien nu ook de eerste Nederlandse eSports toernooien opduiken. Wij zullen de vier beste Nederlandse eSports toernooien hieronder bespreken:

  • Battlecon
  • Dutch College League
  • eSports Amsterdam: ESL One
  • eSports Rotterdam: League of Legends EU LCS Finals

BattleCon

BattleCon is één van de belangrijkste Nederlandse eSports toernooien. Dit tweedaagse evenement wordt gehouden in Ahoy Rotterdam. Op Battlecon worden er per dag tussen de 40 en 50 kleine toernooien gehouden voor 17 verschillende games. Zo kun je onder meer League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Rocket League, Hearthstone en Mario Kart 8 spelen. Elke toernooi bestaat uit een kwartfinale, een halve finale en de finalewedstrijd. De prijzen van de wedstrijden bestaan uit leuke en handige game-gadgets zoals muizen, headsets, Elite controllers enzovoorts. De totaalwaarde van al deze producten bij elkaar is zeker 50.000 Euro. Het leuke aan BattleCon is dat het één van de meest toegankelijke Nederlandse eSports toernooien is. En de kans dat je wint is best groot, je hoeft immers maar drie wedstrijden op rij te winnen. En zodoende gaat zeker een derde van de bezoekers wel met een leuk artikel naar huis. BattleCon heeft dus vooral een hoog fun gehalte voor de liefhebbers. Professionele teams zul je hier echter niet tegenkomen.

Dutch College League

Het achtdaagse toernooi ‘Dutch College League’ behoort tot de meest relevante Nederlandse eSport toernooien. Het is competitie tussen Nederlandse universiteiten en hogescholen. De game die centraal staat bij dit toernooi is League of Legends. Het toernooi is onderverdeeld in een Premier League en een Talent League. In beide leagues nemen steeds twee teams van steeds 5 spelers het tegen elkaar op. De Premier League wordt iedere week door zes teams live gespeeld in de Hilversumse Vue bioscoop. Bij deze wedstrijden is ook een publiek aanwezig wat mee kan kijken via het bioscoopscherm. De Talent League wordt online gespeeld. Het team wat de Premier League wint krijgt een deelname ticket voor de IESF World Championship. Ook ontvangen zij een geldprijs namens de maker van  het spel League of Legends: Riot Games.

Esports in Amsterdam

ESL One is een DOTA2 toernooi met een prijzenpot van 250.000 Euro. Op dit moment vindt dit toernooi nog in Frankfurt plaats, maar hier lijkt verandering in te komen. Er gaan geruchten dat ArenA er op dit moment alles aan doet om het evenement ESL One in 2017 naar Nederland te halen. We wachten dus in spanning af. Als het lukt zou dit wel nog wel eens van hele grote betekenis kunnen zijn voor de Nederlandse eSports toernooien. Een evenement van zo’n wereldformaat wat in de Amsterdam ArenA wordt gehouden kan immers altijd wel rekenen op flink wat aandacht van de media.

Esports in Rotterdam

Eén van de belangrijkste Nederlandse eSports toernooien die in 2016 werden gehouden is de League of Legends EU LCS Finals in Ahoy Rotterdam. In de prijzenpot zat maar liefst 100.000 Euro en de winnaar krijgt het felbegeerde deelname ticket voor het mondiale toernooi in Shanghai. Dat de League of Legends EU LCF Finals dit jaar in ons land werd gehouden is om meerdere redenen van grote betekenis geweest voor de de Nederlandse eSports toernooien. Om te beginnen was dit het eerste grote internationaal georiënteerde toernooi wat in ons land werd gehouden. 15.000 toeschouwers konden grote topteams zoals Fnatic en H2k live zien spelen. En daarnaast werd het toernooi ook nog via een livestream gevolgd door kijkers vanuit de hele wereld. Dit was dus een hele grote mijlpaal in de geschiedenis van Nederlandse eSports toernooien.

Esports op Nederlandse televisie

Vooralsnog zagen we maar heel zelden iets over eSports op de Nederlandse televisie. Maar hier lijkt nu toch echt verandering in te komen. Zo wordt de Dutch College League inmiddels op Fox Sports uitgezonden. En als ArenA er echter in slaagt om de ESL One naar Nederland te halen kan dit nog wel eens zorgen voor een nationale doorbraak van Nederlandse eSports toernooien op de Nederlandse televisie.

Conclusie

Het doel van dit artikel was om jou kennis te laten maken met de wereld van de eSports, oftewel het spelen van computergames op professioneel niveau in wedstrijdverband. Want eSports is een sport die wereldwijd op grote schaal wordt beoefend. Er zijn talloze organisaties bij betrokken, er zijn teams van professionele gamers en natuurlijk ook belangrijke sponsors die jaarlijks veel geld in de sport pompen. Kortom: we spreken hier over een grote industrie waar heel veel geld in om gaat. Dankzij deze sterke commercialisering is de wereld van de eSports in een record tempo aan het groeien. Er worden steeds grotere internationaal georiënteerde toernooien georganiseerd en het prijzengeld lijkt ieder jaar meer te worden. In 2016 zat in de prijzenpot van de jaarlijkse DOTA2 wedstrijd ‘The International’ maar liefst een bedrag van 20 miljoen Dollar.

Naast de commercialisering van de eSports zou ook de samenbindende factor van de computergame een rol te spelen in het succes van deze sport. Het spel weet immers al eeuwen lang te fascineren. En zaken zoals taalbarrières, religie en cultuur lijken hierbij geen enkele belemmering te zijn. Aan de verspreiding van het schaakspel kunnen we dit heel duidelijk zien. En hetzelfde geldt ook voor de grote multiplayer games die vandaag de dag ook op Nederlandse eSports toernooien worden gespeeld.

Natuurlijk  moest de videogame eerst nog worden uit gevonden. Maar binnen enkele tientallen jaren was dit toch een feit. Het begon allemaal met het eerste elektronische spel: de ‘Cathode Ray Tube Amusement Device’ van Thomas T. Goldsmith J. en Estle Ray Mann. En een jaar later zagen we al de eerste voorloper van de hedendaagse spelcomputers: ‘Nimrod’ op het Festival of Britain. Een andere belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de videogames én de eSports is de uitvinding van de game ‘Spacewar!’ door studenten van het Massachusetts Institute of Technology  in de jaren zestig. Spacewar! was het eerste spel waarvan meerdere exemplaren werden gemaakt. Hierdoor kon een grote groep van ontwikkelaars kennis nemen van het spel en dit gebruiken als inspiratie om in de jaren tachtige commerciële videogames te ontwerpen en op de markt te brengen. Ook werd het spel Spacewar! als eerste in wedstrijdverband gespeeld.

Natuurlijk heeft de introductie van het internet de wereld van het gamen pas echt flink veranderd. Gamen was nu iets wat je via een netwerk ook met andere spelers kon doen. In de jaren negentig zien we dan ook de opkomst van de zogeheten ‘LAN-party’s’. Bijeenkomsten waar gameliefhebbers hun eigen spullen meenamen en op een netwerk aansloten. Toen internet eenmaal beschikbaar werd voor iedereen begon de spelindustrie zich massaal te richten op het ontwikkelen van online multiplayer games. Bij dit soort games kunnen vele spelers tegelijkertijd via internet met elkaar spelen. Eén van die spellen is ‘Starcraft’. Dit spel groeide met name in Zuid-Korea uit tot een hype en zorgde voor een professionalisering en commercialisering van de sport. Grote bedrijven gingen toernooien organiseren waarbij een groot aantal toeschouwers mee kon kijken. Ook gingen de sponsors zelf teams oprichten waar jonge talenten als professioneel eSporter aan de slag konden gaan.

In de rest van de wereld verliep de groei van de eSports iets langzamer, maar het oprichten van een eSports bond en de introductie van streaming platforms hebben er uiteindelijk toch voor gezorgd dat ook in de rest van de wereld aandacht kwam voor de sport. Binnen een relatief kort tijdbestek werd eSports een internationaal fenomeen met toernooien voor de meest gespeelde games. In dit artikel hebben we ze de revue laten passeren:

  • League of Legends: De LoL World Championship.
  • DOTA2: ‘The International’.
  • World of Warcraft: BWCS.
  • Starcraft II: BWCS.
  • Hearthstone: Heroes of Warcraft: BWCS.
  • Halo: Halo World Championship.

De eSporters die meespelen aan zulke toernooien zijn topsporters. Niet omdat zij nu zo atletisch zijn, maar omdat er zulke hoge eisen aan hen wordt gesteld. Om te beginnen moet men al over vele jaren van training beschikking. Daarnaast is talent een cruciale factor. En zelfs als je op papier een goede eSporter zou zijn, wil dit nog niet zeggen dat je in de praktijk ook zou slagen. Je moet namelijk uitzonderlijk gemotiveerd zijn. Voor een carrière in eSports moet de speler namelijk heel veel andere dingen opofferen. Ook moet de speler over de juiste persoonlijkheid beschikken. Hij of zij moet zeer stressbestendig zijn, een sterk ontwikkeld concentratievermogen hebben en een goede teamspeler zijn.

In Nederland beginnen we langzamerhand ook steeds meer te zien van de sport. Er worden inmiddels een aantal leuke Nederlandse eSports toernooien georganiseerd zoals Battlecon, Dutch College League en League of Legends EU LCS Finals. En er wordt hard aan gewerkt om belangrijke internationale toernooien naar Nederland te krijgen. Een voorbeeld hiervan is ELS One. ArenA is momenteel met de organisatie in gesprek voor het toernooi van 2017,  dit zou van grote betekenis kunnen zijn voor de Nederlandse eSports toernooien.