Overwatch

Overwatch end-game statistieken uitgelegd

Overwatch-speler XHAD liet op de fora voor de game weten dat hij het niet eens was met de manier waarop Zenyatta terugkomt in de statistic cards.

De statistic cards riepen wat vragen op.

Overwatch-speler XHAD liet op de fora voor de game weten dat hij het niet eens was met de manier waarop Zenyatta terugkomt in de statistic cards aan het einde van een game. Volgens hem maakt het niet uit hoe goed je je best doet, omdat Zen alleen maar terugkomt in de categorie ‘Most Assists’. Gelukkig kon principal designer Scott Mercer hem (en ons) uitleggen waarom dat niet klopt en hoe het systeem dan wel werkt.

Allereerst is het zo dat de persoon met de meeste kills in een match daar de statistic card voor ontvangt. Je kunt dus een gouden medaille halen binnen je eigen team, maar als jouw tegenstander beter presteert dan krijg jij de kaart niet.  Ook is het zo dat Offensive en Defensive Assists niet afhangen van welke zijde van een map je speelt, maar op welke manier je aan je assists komt. Heal je iemand en krijgt hij/zij een kill, dan telt het als een defensieve assist. Weet je een tegenstander te debuffen, zoals met Zenyatta zijn Orb of Discord, dan telt het als een offensieve assist.

Omdat Blizzard niet in staat is om de statistic cards voor een specifieke hero aan te passen, zodat bijvoorbeeld Zenyatta vaker terugkomt als hij veel kills scoort, is het zo dat bepaalde heroes bijna altijd in dezelfde categorie terugkomen. Mercy zie je dus vaak bij Defensive Assist, Soldier 76 bij kills en Reinhardt bij Damage Blocked. Wil je met Zenyatta een kaart voor meeste kills krijgen, dan zit er niks anders op dan verdomd hard je best doen.