Nooit meer een onterechte rode kaart?
Bij het uitdelen van een kaart kan een scheidsrechter natuurlijk rekenen op wat kritiek van de spelers. Ook in FIFA is dit zo, maar vooral in de meest recente versie van de game (FIFA 17) stond de scheids bekend om zijn vreemde beslissingen. Volgens creative director Matthew Prior moet daar bij de FIFA 18 scheidsrechters verandering in komen.
Prior stelt namelijk dat het probleem ligt in de Frostbite engine die FIFA 17 gebruikte. De engine verwerkte data in de game die niet per se op het scherm vertoond werd. Daardoor nam de scheids de ‘correcte’ beslissing gebaseerd op de data die hij ontving, maar werd de desbetreffende overtreding niet per se als zodanig in het spel getoond. In FIFA 18 wordt de scheidsrechter-AI geüpdate om dit probleem te voorkomen. Of deze update ook van toepassing is op de last-gen versies van FIFA 18, dus op de PS3 en Xbox 360 is nog niet duidelijk, aangezien deze versies niet op de Frostbite engine draaien.
Dat gebroken controllers ten gevolge van een ‘onterechte’ rode kaart volledig voorkomen kunnen worden is bijna onmogelijk, maar het lijkt er in ieder geval op dat FIFA 18 een stap in de goede richting maakt. Vanaf 29 september kunnen we de nieuwe scheidsrechters in werking zien, want dan komt FIFA 18 officieel uit.