Jeff Kaplan, de Vice President van Blizzard Entertainment, vertelde op het podium van DICE 2017, een show speciaal voor ontwikkelaars, over Project Titan, de Blizzard game die geannuleerd werd en voortbestaat als Overwatch.
Project Titan was in development voor meer dan zeven jaar en werd officieel geannuleerd in mei 2013. Kaplan praatte over hoe moeilijk het was om het project los te laten na zoveel jaren hard werk. Volgens Kaplan werkte er ongeveer 140 man aan de game, 80 man werd daarvan naar andere projecten verplaatst. Twintig andere mensen kregen ‘lange termijnen leningen’, waarbij ze tussen de zes maanden en twee jaar naar andere teams werden toegewezen.
De laatste 40 man kregen zes weken om een nieuwe richting te bepalen voor een game. Kaplan zei dat het een moeilijke tijd was, omdat niemand wist wat de toekomst voor hen in petto had.
Het idee van Overwatch stamt voort uit het idee van Titan’s PvP modes. Kaplan zegt dat ze naast het idee van Overwatch, vier van de zes weken werkten aan twee andere MMO-concepten. Eén daarvan zou een nieuwe IP worden en de andere game was gebaseerd op een Blizzard universum die geen MMO behandeling had gekregen.