FIFA | Spelopbouw

FIFA ’18 is geweldig, maar dat was lang niet altijd het geval. Sterker nog; er was een rivaliteit met PES voor nodig om van FIFA een topspel te maken

Ontstaan

FIFA ‘18 zou niet zijn waar het nu is zonder de rivaliteit met PES (Pro Evolution Soccer). Dat FIFA uiteindelijk als grote winnaar naar voren zou komen uit deze rivaliteit is alles behalve vanzelfsprekend. Er waren jaren waarin PES FIFA op alle vlakken (grafisch, gameplay, innovaties) overklaste. Uiteindelijk hebben vooral licenties ervoor gezorgd dat FIFA een steeds groter marktaandeel zou krijgen. Hoe begon het allemaal?

In 1992 kwam Konami (PES) met KONAMI Hyper Soccer voor de NES. Dit was het eerste voetbalspel dat gebruik maakte van isometrische projectie. Je zag de spelers dus vanaf een hoek van 45 graden (zoals op tv), in plaats van van boven. Wat tot dan toe het geval was.

In 1994 kwam Electronic Arts met het spel FIFA International Soccer. EA Games had bij FIFA een licentie gevraagd om de naam FIFA te mogen gebruiken. Over teams en spelers was nog niks afgesproken, daarom werden er fictieve namen gebruikt. In hetzelfde jaar kwam Konami met International Superstar Soccer. Het laatste spel was veel beter en FIFA nam het passing systeem en het gebruik van een radar over in de volgende edities.

In 1995 kwam FIFA ‘95 uit. Deze werd goed ontvangen; voor het eerst konden spelers kiezen uit acht grote competities, in plaats van alleen landenteams. Hoewel de opstelling van de teams dateerde uit het seizoen 93/94. Konami had ondertussen de port van ISS uit handen gegeven, waarop GOAL STORM werd ontwikkeld voor de Playstation. Grafisch een verbetering, maar verder weinig vernieuwend.

omslagpunt

Het jaar dat volgde was weer voor Konami. ISS Deluxe werd veel beter ontvangen dan FIFA ‘96, dat enkel verbeteringen doorvoerde in de look en feel van de stadions. In de jaren die volgde werden beide spellen echt volwassen. In 97 kwam FIFA met een indoor variant, maar belangrijker: je kon voor het eerst spelen met 20 spelers via een LAN verbinding. ISS ‘97 kwam uit op de Nintendo 64 en was direct een klassieker door de nieuwe 3D features en de mogelijkheid om een dieptebal te geven.

1998 moet beschouwd worden als het jaar waarin beide ontwikkelaars een topspel neerzette. ISS ‘98 bouwde voort op het succes van het jaar ervoor en voegde verbeteringen door als een verschil in lengte tussen spelers, tackelen ging soepeler en de gameplay was sneller. FIFA ‘98 Road to Worldcup is een van de beste uit de series. Je kon kiezen uit zestien stadions, spelen met de officiële geregistreerde teams voor het WK, de AI was duidelijk beter dan ervoor en de buitenspelregel werd voor het eerst correct toegepast.

In de jaren die volgen is het PES die de strijd lijkt te winnen van FIFA in populariteit en gameplay. Ieder jaar komt er een nieuw spel van beide ontwikkelaars en ieder jaar lijkt PES de betere keuze. Tot ongeveer 2004/2005 als FIFA een inhaalslag maakt, de troon pakt en deze vervolgens niet meer afstaat. Licentie problemen en gebrek aan esports ondersteuning verklaren de alsmaar groeiende kloof maar deels. FIFA is uitgegroeid tot een erg goed spel dat zichzelf blijft vernieuwen en verbeteren. Maar het is de rivaliteit tussen de twee die ervoor heeft gezorgd dat de spellen zich in zo’n hoog tempo konden ontwikkelen.

Spelopbouw

FIFA is al lang niet meer alleen een team kiezen en spelen, al dan niet met z’n tweeën. In FIFA ‘18 is onder andere The Journey terug waarin je de rol aanneemt van een jonge voetbaltalent genaamd Alex Hunter en een poging doet door te breken bij de grote clubs. Stiekem toch iedere droom van elke (jonge) voetbalfan. Hoewel je enige invloed kunt uitoefenen op Hunter zijn uiterlijk en het verloop van het verhaal, ben je voor het overgrote deel overgelaten aan de grillen van de niet zo snuggere hunter.

Ook de carrièremodus is weer van de partij in FIFA ‘18. Met deze feature kun je je eigen team samenstellen en competities op je naam schrijven. Een leuke toevoeging dit keer is dat je daadwerkelijk kunt onderhandelen over de prijs van spelers bij een transfer, wat de beleving toch nog wat echter maakt!

De grootste eyecatcher van FIFA is toch wel de Ultimate Team modus. Je creëert jouw ideale team en neemt het head on tegen andere spelers online. Het samenstellen van je team doe je met spelers die je haalt uit het openmaken van pakjes. Eigenlijk zoals je vroeger Pokemon kaarten verzamelde. De spelers in deze modus gebruik je ook op toernooien, dus spelers hebben er veel voor over om veel pakjes open te trekken. EA Sports verdient hier uiteraard ontzettend veel op.