Dota 2 tot andere esports

Hoe verhoudt Dota 2 zich tot andere esports

De MOBA-gigant van Valve heeft altijd haar eigen weg gekozen, maar gaat daar verandering in komen?

Dota 2 is altijd een beetje een buitenbeentje geweest als het gaat om esports. Waar League of Legends complete competitieve seizoenen kent die gesponsord worden door Riot, kende Dota enkel een paar grote toernooien. Zelfs Counter-Strike: Global Offensive, een andere grote esports-titel van Valve, verschilde ernstig van Dota in de zin dat er meer externe partijen betrokken waren bij de grote hoeveelheid CS:GO Majors die er in een jaar gespeeld werden. Valve gaat echter grote veranderingen doorvoeren in het volgende competitieve seizoen, waardoor het meer gaat lijken op het competitieve landschap in Counter-Strike en LoL. Wat betekent dit voor de toekomst Dota 2 tot andere esports?

Allereerst een korte uitleg over de situatie zoals deze nu is. Zoals eerder gezegd koos Valve met Dota een ander pad dan met CS:GO. Externe organisaties waren vrij om zelf toernooien te organiseren voor de MOBA, maar voor de grote toernooien had Valve alle touwtjes in handen. Sinds 2015 organiseert Valve twee Majors en een International per jaar, elk met prijzenpotten waar andere esports-toernooien alleen van kunnen dromen. Dit voor een groot deel door de spelers, die via in-game aankopen zelf een deel bijdragen aan de prijzenpot voor een toernooi.

Andere games nemen dit model niet over. Counter-Strike, Hearthstone en FIFA bieden geen mogelijkheid voor spelers om zelf te investeren in de prijzenpot van een toernooi. Alleen League of Legends neemt dit model argwanend over door spelers een enkele skin aan te bieden, waarvan een deel van de inkomsten in de prijzenpot beland. De omvang en de professionaliteit waarmee Valve hun spelers voorziet van nieuwe content in ruil voor een bijdrage is echter iets dat niet door andere esports wordt geëvenaard.

Toch zegt de prijzenpot niet alles, want op statistiekensite Newszoo is te zien dat Dota daar niet per se het hoogste scoort als het gaat om kijkcijfers. De game is altijd terug te vinden in de top 3, maar verliest het soms van CS:GO en eigenlijk elke maand van League of Legends. Wel is te zien dat de kijkcijfers stijgen in de aanloop naar een groot Valve-toernooi, zoals tijdens de Kiev Major eind april. Waar League of Legends en CS:GO-gedurende het hele jaar spannende competities aanbieden, werkte Dota meer met pieken en dalen.

Ik gebruik bewust het woord ‘werkte’, want Valve heeft enkele grondige veranderingen aangekondigd voor het competitieve jaar 2017-2018. Eerder hebben we deze veranderingen uitgebreid besproken in dit artikel, maar ik zal het nog even kort samenvatten: externe partijen kunnen nu Minors en Majors organiseren, waarbij Valve zelf een deel van de prijzenpot inlegt. The International wordt nog steeds geregeld door Valve, maar andere toernooien zullen worden gedaan in samenwerking met andere partijen als ESL en PGL.

Hierdoor zal het competitieve seizoen van Dota volgend jaar meer lijken op dat van CS:GO, met uitzondering van The International. Doordat er meer toernooien in samenwerking met Valve georganiseerd worden, zal er meer hoogwaardige content zijn voor esports-fanaten om te kijken. Of de kijkcijfers hierdoor zullen stijgen blijft nog maar de vraag, maar voor de spelers zelf biedt deze ontwikkeling meer ruimte om te spelen, te groeien en om geld te verdienen.

Door de toevoeging van Qualifying Points, waarvoor ik weer terugverwijs naar het hiervoorgenoemde artikel waarin we de grote veranderingen behandelen, gaat het competitieve landschap van Dota ergens ook meer lijken op dat van League. De (hopelijk) vele Minors en Majors die er volgend jaar zullen plaatsvinden dienen eigenlijk als een groot kwalificatieseizoen voor The International, wat qua omvang gelijk staat aan de League World Championship. Spelers kunnen hun favoriete team dus het hele jaar volgen om te kijken of ze deel mogen nemen aan het grootste Dota-toernooi van het jaar, in plaats van af te wachten tot de directe uitnodigingen worden verstuurd.

Een van de grote voordelen die League had ten opzichte van Dota was de overzichtelijkheid. Doordat een competitie gedurende één of meer maanden gespeeld werd raakten kijkers bekend met de teams, de strategieën en de spelers. Omdat Dota veel internationale teams kent die overal ter wereld deelnemen aan verschillende toernooien, is het soms moeilijk te voorspellen welk team meedoet aan welk toernooi. Door de toevoeging van Qualifying Points is er echter gedurende Minors en Majors één grote competitie bezig op de achtergrond, waardoor het makkelijker zal zijn voor kijkers om het overzicht te behouden. Hierdoor wordt de kijkervaring mogelijk aangenamer, waardoor meer mensen geneigd zijn om Dota te kijken en te waarderen.

Het grootste nadeel van alle esports blijft dat het ingewikkelde spellen zijn. Voetbal kun je kijken zonder de achterliggende strategie te begrijpen, maar League, Dota of CS:GO zijn moeilijk te begrijpen zonder enig inzicht in de achterliggende processen van de game. Esports zullen dus voorlopig nog bekeken worden door een selecte doelgroep, maar hopelijk weten de ontwikkelingen die Dota 2 in de toekomst ondergaat ervoor zorgen dat meer mensen kunnen genieten van gamen op het hoogste niveau. Zodra je het snapt is het namelijk een prachtsport om te kijken.

Laat een Reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.