Ontstaansgeschiedenis esports
Een spelletje spelen we allemaal wel eens. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, of je nu in Nederland woont of aan de andere kant van de wereld. Spellen maken deel uit van vrijwel elke cultuur. En dat is al eeuwenlang het geval. De archeologische vondsten uit een ver verleden bevestigen dit keer op keer. Zo zijn er 5500 jaar oude bordspelen gevonden in Egyptische graven en in Iran vond men dobbelstenen en een Backgammon spel uit het jaar 3000 v. Chr. Dat is langer geleden dan wij ons voor kunnen stellen.
Ook spellen die nu nog heel populair zijn, worden al honderden jaren gespeeld. Neem bijvoorbeeld het schaakspel. Dit spel werd rond 500 n. Chr. uitgevonden in India en is via Perzië verspreid over de Islamitische wereld. En toen de Europeanen aan het einde van de Middeleeuwen in contact kwamen met deze culturen ontdekten ook zij het schaakspel en namen het mee naar huis.
Aan de ‘reis’ van het schaakspel valt op dat het spel al zolang zoveel verschillende culturen en volken weet te fascineren. Hierbij is het totaal onbelangrijk dat zij allemaal andere talen spreken en andere religies aanhangen. Kennelijk heeft het spel de bijzondere eigenschap om mensen bij elkaar te kunnen brengen, ongeacht de zaken die hen normaal zo verdeeld. Dit verschijnsel zien we ook terug bij computergames. Neem bijvoorbeeld een spel als League of Legends. Op dit moment spelen 100 miljoen mensen overal ter wereld deze computergame. Via het internet vinden de spelers elkaar en worden de normale barrières probleemloos opgeheven. Maar hoe zijn we eigenlijk van een fysiek spel naar een computergame gegaan? Wij praten je bij met een kort ontstaansgeschiedenis waarvoor we terug moeten naar de vorige eeuw.
In de 1947 werd namelijk het allereerste elektronische spel uitgevonden door Thomas T. Goldsmith J. en Estle Ray Mann. Het spel droeg de klinkende naam ‘Cathode Ray Tube Amusement Device’. Het spel bestond uit een beeldbuis waarop het afschieten van een raket werd gesimuleerd. De raket nam op het scherm de vorm aan van een witte stip die de speler binnen een vastgestelde tijd naar een doelwit moest zien te verplaatsen. Als de speler hierin slaagde verdween de stip om aan te geven dat de raket het doelwit had vernietigd.
Nimrod: de eerste spelcomputer
In 1951 werd op 5 mei de eerste spelcomputer tentoongesteld op het Festival of Britain. Deze spelcomputer woog meer dan een ton en werd ‘Nimrod’ genoemd. Een paneel met lampen deed dienst als paneel. Het bijzondere aan Nimrod was dat het een computer was die uitgevonden werd met als enige doel erop te kunnen spelen. Op Nimrod speelden de spelers het spel ‘Nim’. Bij Nim moest men om de beurt voorwerpen van stapels pakken. De spelers mochten zelf bepalen hoeveel voorwerpen men van de stapel pakte. Uiteraard mocht men per beurt maar van één stapel pakken. De speler die als laatste een voorwerp moest pakken won óf verloor de beurt, afhankelijk van de gemaakte afspraken.
Het spel ‘OXO’: gamen op een digitaal beeldscherm
Een jaar na de eerste spelcomputer werd een computerspel uitgevonden wat op de EDSAC computer kon worden gespeeld. Deze computer werd in 1952 ontworpen door Alexander S. Douglas. Het bijzondere aan de EDSAC computer was dat deze een digitaal beeldscherm had. Het spel voor de EDSAC heette ‘OXO’ en was in feite niet meer dan een spelletje boter-kaas-en-eieren. Op het digitale scherm waren rondjes en kruisjes te zien die in pixels waren afgebeeld. De speler kon het spel besturen door middel van een telefoondraaischijf die aan het apparaat was bevestigd.
1962: Spacewar!
In 1962 werd het spel Spacewar! ontworpen door studenten van het Massachusetts Institute of Technology. Bij deze computergame konden twee spelers elk een ruimteschip besturen en op elkaar schieten. Natuurlijk moest men voorkomen dat men zelf geraakt werd of door de zwaartekracht in een ster zou vallen. De uitvinding van Spacewar! is om heel veel redenen bijzonder. In de eerste plaats omdat het spel over meerdere onderzoekscentra werd verspreid. Het was dus de eerste computergame die niet slechts op één plek gespeeld kon worden. Vele ontwikkelaars maakten in die tijd kennis met Spacewar! en hebben zich hierdoor laten inspireren. Een groot aantal van hen ontwierp later videogames dankzij de kennis en inspiratie van Spacewar!.In de tweede plaats was dit spel de eerste echte ‘shooter’: een spel met een principe wat we nu nog steeds kennen.
[wpanchor id=”opkomst_toernooien”]Opkomst van toernooien
Het spel Spacewar! was de eerste game waarmee een toernooi werd gespeeld, hoewel het nog zeer kleinschalig was. De wedstrijd werd georganiseerd en gespeeld door studenten van Stanford University. De winnende student ontving als hoofdprijs een jaar lang het tijdschrift ‘Rolling Stone’.
Het Space Invaders toernooi zet de toon
In de jaren tachtig werden vele nieuwe computergames uitgevonden die in arcadehallen werden gespeeld. Rond deze spellen begon men ook competities te organiseren. Het eerste toernooi werd georganiseerd door spelmaker Atari voor het spel ‘Space Invaders’. De organisator ontving voor dit toernooi maar liefst 10.000 aanmeldingen. Door dit enorme aantal koos men ervoor om regionale wedstrijden te organiseren in San Francisco, Chicago, New York, Fort Worth en Los Angeles. De vijf winnaars streden in New York om de eerste prijs: een cocktailmachine. Bill Heineman kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus en nam de cocktailmachine mee naar huis. Het het succes van het Space Invaders toernooi zegt veel over de populariteit van de videogame. Kennelijk was het spelen van dergelijk spellen op dat moment al een zeer wijdverbreide hobby.
Internet is een ‘gamechanger’
In de jaren negentig werd het internet uitgevonden. Het spreekt voor zich dat deze uitvinding niet alleen ons dagelijks leven, maar ook de wereld van het gamen voorgoed en heel ingrijpend heeft veranderd. Dankzij het internet konden computers aan elkaar verbonden worden en konden spelers tegen elkaar gamen. Eerst gebeurde dit alleen op kleinere schaal door middel van LAN-Party’s. Op deze LAN-party’s kwamen groepen gameliefhebbers bijeen. Iedereen nam zijn eigen computer mee en op de party werden deze computers allemaal op een netwerk aangesloten. En zo werd het mogelijk om tegen elkaar te gamen en kleine toernooien te organiseren. Toen internet eenmaal betaalbaar werd voor het grote publiek waren er in principe geen grenzen meer aan het gamen. En daar heeft de spelindustrie ook sterk op ingespeeld door het creëeren van ‘multiplayer’ games. Computergames die via het internet met heel veel spelers tegelijk gespeeld konden worden.
Van gamen naar esports
Vanaf het moment dat internet overal beschikbaar was en de multiplayer games de markt veroverden ontstond het verschijnsel esports. Als eerste zagen we dit in Zuid-Korea. Het spel Starcraft werd daar in korte tijd mateloos populair. Al snel begon men met het organiseren van wedstrijden waar het spel voor grote groepen toeschouwers werd gespeeld. Sponsors maakten hier handig gebruik van en investeerden op hun beurt in het creëeren van professionele esports teams. Uiteindelijk werden de belangrijkste wedstrijden zelfs live op televisie uitgezonden.
esports gaat wereldwijd
Na Zuid-Korea begint de sport ook in de rest van de wereld op te duiken. De oprichting van een heuse esports bond, de IESF, heeft hier zeker aan bijgedragen. De bond was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de organisatie van de eerste WK-toernooien en kwalificatietoernooien.
De commercialisering van de esports
esports kon, ondanks de oprichting van de bond, lange tijd niet echt van de grond komen. Dit kwam omdat er geen investeerders waren. Hier kwam verandering in met de komst van online streaming platforms zoals Azubu, Twitch en Youtube. Via deze websites werd het mogelijk om esports toernooien live uit te zenden. Ook konden veel gamers hun vaardigheden nu aan een groot publiek tonen. Dankzij deze streaming platforms raakten de sponsors geïnteresseerd in esports. En dit is niet zo vreemd als je bedenkt dat de livestreams van esports door vele honderdduizenden toeschouwers worden bekeken. Voor de sponsors betekende dit een relatief gemakkelijke manier om een zeer grote doelgroep te bereiken. Het duurde dan ook niet lang voordat de sponsors zelf toernooien begonnen te organiseren.
Ook begonnen de sponsors massaal teams op te richten en te sponsoren. Zo werd het voor veel amateurspelers mogelijk om professioneel te gaan gamen. Zij konden immers genoeg inkomsten halen uit het streamen van hun wedstrijden, hun salaris als lid van een esports team en uiteraard het prijzengeld.
esporter zijn is topsport
esports noemen we tegenwoordig ‘topsport’. En dat is niet zonder reden. esporter wordt je niet zomaar. We hebben het hier niet over je gamende broertje die af en toe een potje World of Warcraft speelt. Het gaat hier om een groep buitengewoon getalenteerde professionele gamers die hun hele leven wijdt aan de sport. En dat is behoorlijk pittig. De meesten hebben al van jongs af aan zeer intensief gegamed en hebben zodoende al heel sterk ontwikkelde vaardigheden. Zij hebben dus eigenlijk al een jarenlange training achter de rug. Maar denk niet dat dit voldoende is. Iemand kan van kinds af aan fanatiek voetballen, de kans dat hij het tot prof weet te schoppen is bijzonder klein. Dat komt omdat men behalve heel veel training en ervaring ook over uitzonderlijk veel talent moet beschikken. En zo is het ook met esports.
Drive en doorzettingsvermogen
Zelfs de gamer die zich weet te onderscheiden van de middenmoot weet in veel gevallen niet als pro door te breken. Dat komt omdat het leven als esporter erg zwaar is. Er zijn maar heel weinig mensen die genoeg drive en doorzettingsvermogen hebben en de bereidheid om zoveel tijd in de sport te investeren. Vaak woon en werk je samen met je teamcollega’s. Dus je hebt heel weinig tijd voor familie en vrienden. Een studie kun je maar beter even op een laag pitje zetten en een relatie of een gezin beginnen is erg moeilijk onder die omstandigheden.
Zeer goed concentratievermogen
Behalve vaardigheden, talent, drive en doorzettingsvermogen moet een goede esporter ook beschikken over een bepaald soort persoonlijkheid. Als esporter werk je meestal in een team, je moet dus een zeer goede teamspeler kunnen en willen zijn. Ook moet je een zeer sterk concentratievermogen hebben. Als esporter speel je vaak potjes waarbij je uren achtereen geconcentreerd moet blijven. In die tijd mag je aandacht geen seconde verslappen en je moet altijd alert blijven om op het juiste moment te kunnen acteren.
Zéér stressbestendig
Tenslotte is het van cruciaal belang dat je stressbestendig bent. Gamen is op zichzelf al een hele spannende bezigheid, laat staan dat je dit doet met een groot publiek van toeschouwers. Zij kijken allemaal mee bij alles wat jij doet en ze hebben uiteraard hele hoge verwachtingen. En ook jouw sponsors, teamcollega’s en management verwachten dat jij op het juist moment kan vlammen. Er staat immers veel op het spel, niet alleen voor de spelers zelf, maar ook voor iedereen die erbij betrokken is.
Vrouwen in de esports
Als je regelmatig naar esports toernooien kijkt is het je vast opgevallen dat de spelers meestal jonge mannen tussen de 18 en 34 zijn. Vrouwen zie je maar heel zelden. En het is inderdaad een feit dat esports op dit moment een sport is die door mannen gedomineerd wordt. Er zijn wel vrouwen maar die krijgen meer aandacht op esports toernooien die uitsluitend voor vrouwen zijn.
Betekent dit dat er geen goede vrouwelijke gamers zijn? Integendeel. Het is best mogelijk dat de er meer mannelijke dan vrouwelijke gamers zijn, maar dat betekent niet dat er geen goede vrouwelijke gamers zijn. Waarom zijn ze dan zo ondervertegenwoordigd? Dat is een vraag die meer mensen bezighoudt. esports wordt er regelmatig van beticht behoorlijk seksistisch te zijn. Dit is te danken aan verschillende incidenten waarbij zeer vrouwonvriendelijke uitspraken zijn gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is het statement wat de teammanager van een Starcraft II team naar buiten bracht nadat hij de vrouwelijke speler Kim Shee-Yoon aan het team had toegevoegd. Hij zei dat hij haar had aangenomen op grond van haar vaardigheden en haar knappe uiterlijk. Een ander typerend verschijnsel is dat er nog steeds enkele toernooien zijn waarvan vrouwelijke deelnemers worden uitgesloten.
Niettemin beginnen ook de vrouwen langzamerhand door te dringen tot de top van de esport wereld. En met veel succes. Neem bijvoorbeeld de Canadese Sasha Hostyn. Als ‘Scarlett’ speelt zij de game Starcraft II bij Team Expert. Eerder in dit artikel noemden we al het feit dat Starcraft heel groot is in Zuid-Korea. En lange tijd waren de beste spelers van deze game uitsluitend Koreaans. Scarlett is de enige niet-Koreaanse speler die op hetzelfde niveau mee kan doen en deze topspelers kan verslaan. In 2016 werd ze zelfs opgenomen in het Guinness Book of Record als best verdienende vrouwelijk esporter. Op dit moment heeft Scarlett bij elkaar op geteld 161,149.97 Dollar aan prijzengeld gewonnen en hoeft hiermee zeker niet onder te doen voor de heren.
Een succesvol team
Benieuwd wat een team succesvol maakt, lees het hier.