grootste eSport Leagues

De grootste eSport Leagues

eSports Leagues, schieten als kool uit de grond. De prijzenpotten tot 2,5 miljoen Dollar liegen er niet om. Duik in de wereld van de grootste eSport Leagues

We horen er weinig over in de media, maar toch is het een wereldwijd fenomeen: eSports. Misschien is dit ook wel de eerste keer dat jij er iets over leest. We beginnen bij het begin: wat is eSports nu eigenlijk? eSports is een afkorting van de term ‘electronic sports’ en het betekent zoveel als het spelen van computergames in wedstrijdverband. Want eSports is tegenwoordig een echte vorm van topsport met grote toernooien wereldwijd. En uiteraard zijn er ook professionele gamers die op de eSports Leagues in teamverband spelen om de hoofdprijs.

eSports is niet alleen een geprofessionaliseerde sport, het is ook een sterk gecommercialiseerde sport. Toernooien en teams worden gesponsord door grote internationale bedrijven zoals RedBull en Nissan. In feite is er rond eSports een gigantische industrie ontstaan waar talloze organisaties en bedrijven bij betrokken zijn die allemaal mee profiteren. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit een sport is die gekenmerkt wordt door het feit dat er heel veel geld in omgaat. eSports is waarschijnlijk ook de enige sport waar één enkel toernooi een prijzenpot van 20 miljoen Dollar heeft. Maar hoe is het mogelijk dat het spelen van een computerspelletje is uitgegroeid tot een vorm van topsport? En wat moet ik me nu eigenlijk voorstellen bij eSports leagues? In dit artikel willen we al deze vragen beantwoorden.

Lees hier alles over het ontstaan van eSports

De ingrediënten voor een succesvol toernooi

We noemden zojuist al dat een eSporter zeer goed moet zijn in het samenwerken met zijn teamleden. Alleen de teams waarin de spelers perfect met elkaar samenwerken zijn in staat om een goede prestatie neer te zetten tijdens eSports Leagues of toernooien. Twee cruciale factoren voor de samenwerking binnen eSports teams zijn de teamsamenstelling en de onderlinge sfeer.

De teamsamenstelling

De samenstelling van een eSports team is heel belangrijk. Normaal gesproken bestaat een team uit een aantal vaste spelers die een groot deel van hun tijd door brengen met het perfectioneren van de samenwerking. Vaak wonen en werken zij  ook elke dag samen om zoveel mogelijk op elkaar ingespeeld te raken. Elk lid van het team heeft een eigen functie binnen het team en moet deze op exact het goede moment uit kunnen voeren. Alleen zo kan het team als een geoliede machine de winst in eSports Leagues of toernooien binnenhalen.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kan het toch voorkomen dat een team niet in de oorspronkelijke samenstelling speelt tijdens eSports Leagues. Als er ziektegevallen zijn bijvoorbeeld. Uiteraard staat er dan wel een reservespeler klaar, maar deze blijft altijd tweede keuze. Als de speler een nieuwkomer is, is de kans groot dat hij minder goed reageert op de druk van een toernooi en een storende factor is voor de samenwerking. Een team heeft daarom de meest kans kan op een succesvol toernooi wanneer vaste teamsamenstelling wordt aangehouden.

De onderlinge sfeer

Een andere factor die van groot belang is voor het spelen van een goed toernooi is de onderlinge sfeer in het team. Iedereen begrijpt wel dat samenwerken een stuk moeilijker is als er ruzie is. En dat is niet anders voor een team van professionele gamers. Het is echter onvermijdelijk dat spanningen af en toe hoog op lopen. De spelers staan onder grote druk en zitten voortdurend op elkaars lip. Het zal je dan ook niet verbazen dat gameteams met de regelmaat van de klok ten prooi vallen aan ‘drama’. Helaas zorgt dit soort drama er vaak voor dat de prestaties bij eSports Leagues‘dramatisch’ tegenvallen.

Wat zijn eSports Leagues

De meeste wedstrijden voor eSports worden aangeduid als ‘Championship’, maar deze terminologie misleidend. Een aantal van deze wedstrijden zouden eigenlijk als ‘league’ moeten worden geclassificeerd omdat ze uitgesmeerd worden over een langere periode. Er vinden dan diverse voorronden in verschillende landen plaats. Ook is het niet zo dat een team er na één verloren wedstrijd meteen uit ligt. Men moet daarentegen voldoende punten verzamelen tijdens de gespeelde wedstrijden om in aanmerking te komen voor deelname aan de uiteindelijk kampioenswedstrijd.

Verschil Leagues en toernooien

Zoals we hierboven ook al aangaven zijn er binnen de eSports een aantal competities die weliswaar geen ‘eSports Leagues’ worden genoemd, maar dit in werkelijkheid wel zijn. Daarnaast zijn er eSports toernooien. Deze toernooien worden binnen 1 of hooguit een paar dagen gespeeld. De deelnemers van deze toernooien hebben niet zoals bij een league eerst over langere tijd in voorrondes moeten strijden om deelname. Als een team tijdens een toernooi een wedstrijd verliest liggen ze er ook meteen uit. Er wordt dus niet gewerkt met een klassement op basis van een puntentelling.

Groei in populariteit

Uit de besproken leagues heb je al op kunnen maken dat de hoofdprijzen erg hoog zijn. Toch moet gezegd worden dat er vele eSports Leagues en toernooien zijn met een nog veel grotere prijzenpot. Een goed voorbeeld hiervan is ‘The international’. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd voor het spel ‘DOTA2’. In de prijzenpot zit maar liefst 20 miljoen Dollar. De winnaar van de hoofdprijs krijgt uit deze pot 9 miljoen euro. Het opmerkelijke is dat de prijzen voor heel veel eSports toernooien en eSports Leagues ieder jaar hoger lijken te worden. Ter vergelijking hebben we het onderstaande vergelijking gemaakt waarin je kunt zien hoeveel de winnaars van grote wedstrijden in andere vormen van topsport verdienen:

  • Cricket – ICC World Twenty: 1,6 miljoen Dollar.
  • Wielrennen – Tour de France: 2,2 miljoen Euro.
  • Darts – PDC World Darts Championship: 1,6 miljoen Pond.
  • Golf – Masters Tournament: 1,8 miljoen Dollar.
  • Tennis – Wimbledon Championships: 2 miljoen Pond.

De winnaars van eSports toernooien hoeven dus zeker niet onder te doen voor de winnaars van grote toernooien in andere vormen van sport. Uiteraard is de DOTA wedstrijd met 20 miljoen een uitzondering. Maar toch zien we dat zelfs heel veel eSports wedstrijden met minder prijzengeld de prijzen van wedstrijden zoals de  ICC World Twenty en de PCD World Darts Championship nog ruim voorbij streven. En in tegenstelling tot deze traditionele sporten worden de prijzen van veel wedstrijden ieder jaar weer een stukje hoger.Volgens ons heeft dit alles te maken met de groeiende populariteit van de eSports Leagues ten opzichte van andere sporten. eSports Leagues zoals de Halo Champions Series kunnen dankzij crowdfunding een prijs als 2,5 miljoen Dollar weggeven. Een methode zoals crowdfunding zou voor een prijs in elke andere sport vrijwel ondenkbaar zijn.

Conclusie

We begonnen dit artikel met een een aantal opmerkingen over spellen in het algemeen. Eén van de meest fascinerende aspecten van het spel is dat het al eeuwenlang overal ter wereld mensen bij elkaar brengt. Blijkbaar kan een spel een bepaalde universele aantrekkingskracht hebben die ervoor zorgt dat de barrière tussen mensen wegvallen. Of je nu moslim bent, christen, boeddhist of atheïst, een schaakspel spelen we allemaal. En het maakt zelfs niet uit of we elkaar kunnen verstaan of niet. Je hoeft niet een bepaalde taal te spreken om het spel te kunnen spelen. Hetzelfde zien we op een veel grotere schaal bij de multiplayer computer games die in eSports Leagues en toernooien worden gespeeld. Via het internet vinden grote groepen mensen elkaar dankzij hun gedeelde interesse voor het spel.

De stap van een fysiek spel naar een videogame lijkt heel groot, maar als we kijken naar de ontstaansgeschiedenis valt op hoe snel deze ontwikkeling plaats heeft gevonden. In een periode van vijftig jaar beginnen we met het allereerste elektronische spel de ‘Cathode Ray Tube Amusement Device’ van Thomas T. Goldsmith J. en Estle Ray Mann. Een jaar later maken we al kennis met Nimrod, de eerste spelcomputer. In de jaren 60 bedachten studenten van het Massachusetts Institute of Technology het spel ‘Spacewar’.

Spacewar was het eerste spel waarvan meerdere exemplaren ook naar andere onderzoekscentra werden gestuurd. Het was daarmee ook het eerste spel wat niet slechts op één plek, maar op meerder plaatsen te spelen was. Hierdoor maakte een grote groep van technische knappe koppen kennis met het spel. Een deel van hen gebruikte hun ervaringen met Spacewar voor het ontwikkelen van een aantal beroemde videogames in de jaren 80.

De zogenaamde ‘Halo Championship Series’ wordt ook wel omschreven als ‘HCS’. De prijzenpot van dit toernooi werd gevuld door middel van een crowdfunding actie door de organisatie. Uiteindelijk liep het bedrag in de prijzenpot van deze league op tot een bedrag van zeker 2,5 miljoen Dollar. In 2016 werd de League gewonnen door het team ‘Counter Logic gaming’. Zij gingen naar huis met het het grootste aandel in de prijzenpot: 1 miljoen Dollar. Counter Logic Gaming is net als Team EnVyUs een Amerikaanse eSports organisatie met teams in verschillende categorieën games.

De organisatie werd in 2010  in eerste instantie opgericht als een professioneel League of Legends team. Hiermee was men echter zo succesvol dat de activiteiten ook werden uitgebreid naar andere games. Zo zijn er tegenwoordig ook teams voor  Counter-Strike: Global Offensive, Super Smash Bros., Call of Duty en uiteraard ook Halo 5. De leden van het team Counter Logic Gaming Halo5 zijn: ‘SnakeBite’ Paul Duarte,  ‘Royal 2’ Matthew Fiorante,  ‘Frosty’ Bradley Bergstrom, ‘Lethul’ TJ Campbell, ‘Clutch’  Wes Price