[wpanchor id=”esports-jongeren”]esports voor moderne jongeren
Het publiek dat van esports houdt is inmiddels aan verandering onderhevig. In de geschiedenis van esports zie je een beginnend publiek dat werd aangeduid als ‘nerd’ omdat het vooral technische studenten waren. Met het uitkomen van de game consoles en de ontwikkeling van het online spelen op een pc is het image van het publiek veranderd naar moderne jongeren die af en toe spelen, waarbij ook de nerd nog steeds aanwezig was.
Tegenwoordig is het aandeel ‘kijkend publiek’ op toernooien groter dan het aandeel van ‘zelf spelend publiek’. Dit komt doordat de moderne jongere uit de beginperiode van de grote opkomst van video gaming inmiddels niet meer speelt, maar het spel en de spanning wel begrijpt en daardoor graag kijkt. Daarbij zijn er tijdens de toernooien sportcommentatoren (sports casters) die de sfeer in een stadion opzwepen en wat er op een scherm gebeurt uitleggen aan het publiek.. Het kijkend publiek neemt alleen toe bij live toernooien. Online zijn de meeste zelf spelende fans te vinden.
esports wordt vooral online gekeken. Dit is tijdens de hele geschiedenis van de esports zo geweest en zal voor het grootste deel ook zo blijven. Omdat het zo’n wereldwijd fenomeen is en het internet niet is gebonden aan zenders en landen, is het internet tijdens de hele geschiedenis van esports het beste medium geweest. Er zijn nu wel organisaties zoals de ESL (Electronic Sports League) en MLG (Major League Gaming) die zelf wereldwijd tv stations bezitten en esports ook via dit medium aan het publiek willen laten zien. Deze zenders zullen waarschijnlijk onder het kijkend publiek wel animo vinden. Het spelerspubliek, dat vaak ook lid is van een online community, zal vooral via internet blijven kijken. Het kijken van games of toernooien en het meedoen aan competities gebeurt via platforms waarvan de twee grootste Twitch en MLG zijn. Door de toenemende populariteit van esports worden toernooien nu ook op zenders als ESPN uitgezonden.
Naast de internet games, dus de online video games, zijn er ook nog de consolegames. Dit zijn veelal dezelfde spellen die worden gespeel op een spelcomputer van de ontwikkelaar van een spel, maar er zijn ook veel andere spellen die nauwelijks op een toernooi worden gespeeld zoals Grand Theft Auto die je speelt op de PlayStation van Sony. Dit zijn wel online video games omdat je binnen een PlayStation community online tegen tegenstanders speelt die je wel of niet kent. De ontwikkeling van het met een console toegang krijgen tot het internet buiten de community van de ontwikkelaar is nog maar net begonnen, maar zal zeer zeker een toekomst hebben. Zo heeft het online streaming platform Twitch inmiddels in de consoles van de PlayStation 4 en de XBox een toegang tot Twitch in de software laten bouwen.
[wpanchor id=”esports-vrouwen”]Vrouwen in esports
Vrouwen zijn in de esports nog niet veel vertegenwoordigd en de wereld van esport spelers is niet vrouwvriendelijk. Gedurende de geschiedenis van esports is het altijd een mannenwereld geweest. Het spelen van video games is begonnen door studenten met een technische studie in de jaren ’60 en ’70 en altijd een mannending gebleven. De mannelijke spelers erkennen de cultuur van de vechtsport games als vrouwonvriendelijk en staan daar niet helemaal afwijzend tegenover. Als er al vrouwen meespelen zijn het teams waarin alleen maar vrouwen zitten. Er is nog nooit een gemixt team geweest.