In het jaar 2016 waren er meer dan 500 esports toernooien. De toernooien worden gerangschikt op de hoogte van het prijzengeld. Dit wil niet persé zeggen dat het toernooi met het hoogste bedrag ook het populairste spel heeft. Er zijn een paar grote spelers op het gebied van het organiseren van toernooien. Dit zijn toernooien georganiseerd door de ontwikkelaars van de games, waardoor er tijdens zo’n toernooi ook maar één game gespeeld wordt. Daarnaast zijn er 2 onafhankelijke toernooi organisatoren waarbij in verschillende games toernooien gespeeld worden. De 2 onafhankelijke organisatoren zijn ESL en MLG.
Er zijn 3 belangrijke toernooien georganiseerd door de game ontwikkelaars. Valve is eigenaar van het spel Dota2. Deze toernooien staan bekend onder de naam de International. Blizzard is een grote speler met haar StarCraft toernooien, evenals Riot met het spel League of Legends (LoL). Naast deze toernooien die vooral groot zijn door het bedrag aan prijzengeld, zijn er de Call of Duty toernooien, de Halo toernooien en de toernooien van Blizzcon met het Heroes thema: Heroes of the Storm en het Hearthstone thema: Heroes of Warcraft.
Electronic Sports League, ELS, is een in Europa gehuisveste internationale organisator van toernooien en competities en heeft haar eigen tv zenders. ELS zendt haar toernooien uit op Twitch en heeft 5 competities: de ESL nationale kampioenschappen per land, de ESL Pro League, ESL Play, ESL one en de intel Extreme Masters. Dit zijn ook de namen van de toernooien die ESL verzorgt. In bijvoorbeeld ESL one toernooien wordt het spel Dota2 gespeeld, uitgebracht door Valve, in de ESL Pro League met name het spel Counter Strike:Global Offensive, uitgebracht door Valve en Mortal Combat, uitgebracht door Midway Games, let Warner Bros. Er zijn meer dan 6.100.000 geregistreerde unieke gebruikers die in meer dan 50 games en 1.000.000 teams competitie spelen binnen de Electronic Sports League.
MLG is ooit begonnen om esports te promoten door het organiseren competities en toernooien en het online aanbieden van esports streaming van gespeelde wedstrijden. MLG heeft haar eigen ranglijsten in de games die gespeeld worden op het MLG netwerk, waaraan vrijwel alle bekende spelers meedoen. MLG organiseert grote esports toernooien met name in Amerika die zorgen voor uitverkochte stadions. Deze toernooien worden uitgezonden op het eigen streaming kanaal van MLG en zijn onafhankelijk, meerder games worden dus gespeeld. In de grote toernooien die MLG organiseert worden vooral Dota2, Counter Strike:Global Offensive en Halo games gespeeld, uitgebracht door Bungie, oorspronkelijk voor de Xbox.
Prijzengeld
Al deze toernooien vinden wereldwijd plaats en zijn of onderdeel van een competitie of op zichzelf staand. Het zijn allen toernooien in de genres FPS, MOBA, RTS of vechtgames. Het prijzengeld voor de jaren 2011 en 2016 kwam voor de Dota2 wedstrijden in het totaal op $88,139,421.00. Op grote afstand daarna kwam League of Legends met een totaal aan prijzengeld van $36,606,421.97. Hierna lagen de bedragen wat meer bij elkaar. Counter-Strike: Global offensive kwam uit op $24,118,260.27, StarCraft2 op $21,199,404.43 en Counter-Strike op $10,765,812.78. Deze enorme bedragen zijn een optelsom van de prijzen uitgereikt tijden de toernooien georganiseerd door de game ontwikkelaars zelf en door de games gespeeld op MLG en ESL toernooien. De International toernooien (Dota2, MOBA game) hebben de hoogste prijzenpot. In 2016 had het jaarlijkse International toernooi $20,770,640.00 te verdelen onder 16 Teams die meededen met in het totaal 80 spelers. Veel toernooien zijn op zichzelf staand, sommige toernooien zijn onderdeel van jaarlijkse beurzen.