Zonder Magic: the Gathering geen Hearthstone, geen Pokémon TCG en geen Yu-gi-oh. Magic the Gathering begon in 1993 als de eerste echte collectible card game. Richard Garfield ontwikkelde het in 1993 als tijdverdrijf voor het lange wachten in de ComiC con rijen. Nu, 25 jaar later (zojuist is de Masters 25 set uitgekomen om deze mijlpaal te vieren), is Magic: the Gathering nog het meest gespeelde kaartspel met zo’n twintig miljoen fanatiekelingen wereldwijd. Het is misschien het enige niet-computerspel dat zich op een goede toernooidag kan meten op Twitch met populaire online games.
Wat als Magic: the Gathering een esports zou worden?
Kan Magic de online wereld veroveren als er een goede digitale versie zou worden uitgebracht? Er bestaat nu zoiets als MTGO, maar de interface is omslachtig en de visuals zijn van de vorige eeuw. Maar stel, stel dat je de besturing gebruiksvriendelijker maakt en de graphics oppoetst, zou Magic: the Gathering dan online kunnen competen met Hearthstone? Stel dat Wizards of the Coast iets zou maken, als laten we zeggen, Magic: the Gathering Arena… We are about to find out!
Enter Magic: the Gathering Arena
Vanaf vandaag (22 maart) gaat MTG Arena uit de gesloten Beta-fase, worden er 100.000 spelers uitgenodigd om het spel te proberen en mogen de spelers dit vrijuit streamen op Twitch! Wizards benadrukt dat het spel nog steeds niet volledig ‘af’ is. “There are plenty of areas we want to add more polish and finish to, plus additional functionality and content to be implemented,” volgens hoofd designer Chris Clay. “But we’re very excited to see what discussions and feedback arise out of this new testing period”. De andere 19.900.000 fans moeten dus nog even wachten. Toch kan iedereen al wel kijken of MTG Arena het product is wat van het beroemde kaartspel een esport gaat maken. Wij zijn benieuwd!