Hiermee probeert de studio de nieuwe Chinese wetgeving te omzeilen.
Recent werd er een wet in China doorgevoerd die het aan gameontwikkelaars verplicht maakten om de kansen op zeldzame items openbaar te maken in spellen die een kanselement bevatten, zoals Overwatch en Hearthtstone. Omdat spelers loot boxes en packs kunnen aanschaffen voor geld telt dit technisch gezien als gokken, een activiteit die in China door de overheid gereguleerd moet worden.
Blizzard heeft daarom de Shop in Hearthstone aangepast om de Chinese wetgeving te omzeilen. In plaats van packs kunnen spelers nu Arcane Dust kopen, een resource in de game die je gebruikt om kaarten te maken. Aangezien je hiermee een vooraf vastgestelde kwantiteit ontvangt, telt het niet als gokken en hoeft de Chinese wetgeving zich er niet mee te bemoeien. Spelers die Arcane Dust aanschaffen ontvangen dan wel ‘gratis’ packs bij hun aankoop, die hetzelfde werken als voorheen.
Omdat spelers dus niet direct een pakje kaarten aanschaffen, stelt Blizzard dat een dergelijke aankoop niet geldt als een gok, wat betekent dat de studio de kans op zeldzame items niet expliciet hoeft te vermelden. Of de Chinese overheid dit ook zo ziet, zal in de toekomst blijken. Voor de andere versies van Hearthstone werkt de shop net als voorheen, omdat andere landen geen wetgevingen hebben die Blizzard verplichten om de kans op zeldzame kaarten expliciet te maken.
Een soortgelijke verandering heeft Blizzard doorgevoerd in Overwatch, waar het voor Chinese spelers mogelijk is om direct credits aan te schaffen. Ook deze aankopen komen met een aantal ‘gratis’ loot boxes, al moet wel vermeld worden dat de loot boxes in Overwatch wel nog apart gekocht kunnen worden. De hoeveelheid credits die je ontvangt is echter vrij laag, want om een Legendary-skin te kopen die exclusief is aan een evenement (deze kosten 3.000 credits) zal je 875 dollar neer moeten leggen. De verwachting is dus ook dat spelers in Hearthstone voor een Legendary (die 1600 Arcane Dust kost) een hoop geld neer moeten leggen.
Deze actie van Blizzard roept wel enkele vragen op. De studio heeft eerder al de kansen voor loot boxes in Heroes of the Storm en Overwatch en packs in Hearthstone bekendgemaakt, waardoor het omzeilen van de wetgeving effectief overbodig zou moeten zijn. De aanpassingen in de store doen dan ook geloven dat Blizzard de kansen achter de schermen aan wil passen zonder ze openbaar te maken, want anders zou dit een zeer omslachtige stap zijn om een probleem op te lossen dat eigenlijk geen probleem is.
Als Blizzard de kansen daadwerkelijk aanpast, zal de Chinese overheid daar niet al te blij mee zijn. Aangezien de wet betreffende gokken in games slechts een maand geleden werd aangenomen, kent de regelgeving nog een hoop ogen en haken. De vraag blijft dan ook of de Chinese overheid Blizzard op grond van de huidige wetgeving aan kan spreken, of dat er eerst een nieuw wetsvoorstel aangenomen moet worden om de praktijken van de studio illegaal te maken.
Ook moet nog blijken wat de effecten zijn voor de internationale versies van Hearthstone. Blizzard benadrukte eerder al dat de kansen die vrijgegeven werden golden voor de Chinese markt, dus of de kansen voor Europa en Noord Amerika al van de vrijgegeven cijfers afweken is niet duidelijk. Ook moet nog blijken of de mogelijke aanpassingen die Blizzard in China probeert door te voeren ook hun invloed zullen hebben op de kansberekening systemen in andere versies van Overwatch, Heroes of the Storm en Hearthstone.
Recent heeft de studio wel beloofd dat ze meer over de achterliggende rekensystemen openbaar zullen maken, nadat fans hun ontevredenheid lieten merken over de schijnbaar hogere kans op nieuwe kaarten in Arena. Ook heeft Blizzard in een recente update laten weten dat ze Hearthstone packs aan zullen passen in de aankomende uitbreiding, waarvan nog niet bekend is wanneer deze uit zal komen. Voorlopig valt Blizzard dus nog in de goede gratie van het Westerse publiek, maar of de Chinese overheid een oogje dichtknijpt voor de dubieuze praktijken die de studio nu uitvoert is nog maar de vraag.