StarCraft spel design
Het Starcraft spel design is uiteraard gebaseerd op science fiction. Er wordt gebruik gemaakt van fictieve planeten en ook de ruimteschepen zijn vooral gebaseerd op Starwars achtige toestellen. De ruimteschepen zijn niet alleen gemaakt om strijd mee te voeren; ze zijn er ook op ingericht dat de personages van Starcraft erop kunnen (over) leven. Er wordt gevlogen tussen de diverse planeten door de personages van Starcraft II om werkers voor de Swarm te verzamelen. Hierbij is er regelmatig een treffen tussen de hoofdpersonages en de vijandige Minions. De personages hebben stuk voor stuk een uiterst futuristisch uiterlijk.
De gevangenen, de Terrans, zien eruit als ruimtevaarders maar daarbij zijn ze uitgedost met vervaarlijke wapens waarmee ze de vijand kunnen verslaan. Er wordt gestreden tegen ruimtemonsters en daarnaast wordt er gestreden tegen de ruimtevoertuigen van de Minions. De strijd speelt zich dan ook af op een aantal dimensies, wat het spel adembenemend spannend en interessant maakt.
Blizzard heeft nogal wat aanpassingen gedaan in de spelopbouw vergeleken met de oorspronkelijke versie om Starcraft II Heart of the Swarm te krijgen tot wat het nu is. Er zijn nieuwe eenheden gekregen bij de rassen Terran, Zerg en Protoss. Terran mag de Widow Mine en de Hellbats tot de nieuwe rassen rekenen, en bij Zerg zijn de Swarm Host en de Viper erbij gekomen. Bij de Protoss zijn de Oracle, Tempest en Mothership core toegevoegd.
Aanvankelijk was het ook nog zo dat er meerdere units per ras waren, maar Blizzard heeft die op den duur maar weggehaald omdat de balans te moeilijk was te vinden tussen de diverse rassen. Helemaal weg zijn deze rassen niet gehaald; in de single player campaign van het spel Heart of the Swarm zijn deze toegevoegd zodat jij toch optimaal spelplezier hebt.
Het toevoegen van deze units heeft ertoe geleid dat jij nieuwe tactieken kan toepassen, en het speltempo vergeleken met Wings of Liberty behoorlijk is veranderd. Er is bovendien een nieuwe map met elementen toegevoegd die het spel interessanter maken voor gamers zoals de rock pillar. Deze rock pillar bestaat uit een toren die begroeid is met rotsen. Vernietig jij deze toren dan valt deze om en wordt er een pad in het spel geblokkeerd. De omgevallen stenen kan je naderhand nog een keer vernietigen wanneer je het pad weer toegankelijk wil maken maar hier is behoorlijk wat tijd mee gemoeid. Als laatste veranderingspunt is de user interface overzichtelijker gemaakt. Je kan nu zien hoeveel werkertjes er bezig zijn met een bepaald soort mineraal, en ook de nieuwe menustijl is in het uiterlijk van de user interface doorgevoerd.