Halo 5 multiplayer

Halo | Multiplayer

De eSportsMeesters vertellen je hier alles over de (online) multiplayer en spectator mogelijkheden van het populaire spel Halo 5.

Speldesign

Halo 5 is als eerste spel in de reeks bedoelt om uitsluitend op de Xbox One te spelen. Dit is ook duidelijk te merken aan de graphics en visuele effecten. Die zijn werkelijk adembenemend. Ook de gameplay verloopt soepel en dit maakt het spel prettig om te spelen. De multiplayer functie heeft nieuwe en mooiere graphics gekregen. Ook heeft men geprobeerd het spel wat meer meer natuurgetrouw te maken door het beeld mee te laten bewegen bij lopen en rennen. In de nieuwe Halo 5 multiplayer kunnen de teamleden ook bepaalde dingen roepen en voeren de leden van de Covenant onderling gesprekken.

LAN (-party)

De Halo 5 multiplayer zit standaard bij de game. Dat wil zeggen dat je het kunt spelen met andere spelers. Dit concept heeft wel wat weg van de oorspronkelijke LAN-party’s die in de jaren negentig georganiseerd werden. Op een dergelijke party kwamen meerder gameliefhebbers samen. Ieder nam een computer mee naar de party sloot men deze aan op een netwerk. Op deze manier werden alle computers met elkaar verbonden en konden de spelers in competitieverband met elkaar spelen. Een soort voorloper van de modern multiplayer zoals we die nu kennen.

Spectator mode

Een spectator mode wil zeggen dat teams samen met elkaar de strijd aan kunnen gaan terwijl dit live gevolgd kan worden door een publiek van medespelers of andere geïnteresseerden. Halo 5 heeft een zeer geavanceerde spectator mode waarbij de toeschouwers het spel vanuit meerdere hoeken kunnen bekijken. De spectator mode is momenteel een belangrijke ontwikkeling met het oog op eSports.

eSports staat voor ‘electronic sports’ en heeft betrekking op het spelen van computergames in competitievorm. De kans bestaat dat je nog nooit van deze sport gehoord hebt. Toch is dit fenomeen wereldwijd sterk in opkomst. Het begon in Zuid-Korea waar grote toernooien werden georganiseerd die werden bijgewoond door een groot publiek. Op deze toernooien speelden teams van professionele gamers tegen elkaar om een geldprijs. eSports werd in Zuid-Korea al snel zo groot dat de wedstrijden zelfs op televisie werden uitgezonden.

Inmiddels is er ook in andere landen een levendige eSports scene ontstaan. Dit is voor een groot deel te danken aan de oprichting van een internationale eSports bond en de introductie van streaming platforms. Via deze platforms konden toernooien live werden uitgezonden en bekeken door groot en wereldwijd publiek. Dit is eigenlijk ook een vorm van spectator mode. Het publiek kijkt er naar om vaardigheden op te doen maar ook in toenemende mate vanwege de hoge entertainmentwaarde. Grote bedrijven zagen hier wel brood in en begonnen eSports massaal te sponsoren. Dankzij het geld wat zij in korte tijd in de sport hebben gepompt zijn overal ter wereld nieuwe teams van professionele eSporters opgericht die op allerlei toernooien hun krachten meten.

Live streaming en spectator mode kunnen er dus voor zorgen dat een computergame ook op professioneel niveau en in wedstrijdverband gespeeld kan worden. Het is daarom een slimme zet van Halo 5 om hierop in te spelen en een goede spectator mode in het spel te integreren.

Online

Halo 5 is een online multiplayer game. Het nadeel is echter wel dat je niet een functie aan kunt klikken waarbij je automatisch tegenspelers vindt. Het is aan de spelers zelf om elkaar op te zoeken en samen af te spreken om tegen elkaar te spelen. Maar het is niet altijd even eenvoudig om dit soort spelers te vinden. De beste tactiek is meestal om in een game community gelijkgestemden te vinden en samen af te spreken. Je moet er dus wel het één en ander voor doen.