Dota 2 spelopbouw

Dota 2 | Spelopbouw

De esportsMeesters vertellen je hier alles over Het ontstaan de spelopbouw, verschillende spelmogelijkheden en spelmodus van het spel Dota 2.

Ontstaan

Dota 2 behoort wel tot de oudste generatie MOBA spelen, maar het was zeker niet het eerste spel wat Steam op deze manier uitbracht. Het spel is namelijk een vervolg op het zeer geliefde spel Warcraft III, en dan wel het specifieke scenario ‘Defense of the Ancients’. Dit scenario was eerst deel van een game, maar werd zo graag gespeeld door gamers wereldwijd dat het een eigen game verdiende. De ontwikkelaars van Warcraft III hebben deze scene dan ook zodanig uitgebreid dat er een eigen game rondom ontstond.

Allereerst was er de bèta versie die uitkwam in 2011, maar in 2013 kwam het spel echt wereldwijd uit. Vanaf het eerste moment was het een hit; spelers vanuit de hele wereld maakten een account aan bij Steam om dit spel te kunnen spelen, en dat aantal groeide uit van enkele duizenden spelers tot miljoenen gamers.

Dota was een game die ontwikkeld werd in 2009. De hoofd designer van ontwikkelaar Valve, IceFrog, mocht aan het werk gaan om de scenario uit Warcraft III uit te breiden tot een volwaardige computergame. De ontwikkeling van het spel Dota oogstte zowel lof als kritiek. De lof was uiteraard omdat het spel er voortreffelijk uitzag en omdat het steeds wisselende spelelementen bevatte met een oogstrelend design. Commentaar was er echter ook. Er zit een enorm hoge leercurve in het spel verwerkt. Je maakt dus voortdurend vorderingen en die vorderingen worden voortdurend bijgehouden bij jouw profiel. Voor die vorderingen is echter behoorlijk wat tijd nodig wat ervoor zorgt dat spelers soms ontmoedigd raakten omdat ze bepaalde vaardigheden niet snel genoeg onder de knie hadden.

Voor het spel Dota 2 werd gebruik gemaakt van een originele source engine. Dit wil zeggen dat er gebruik werd gemaakt van een 3D engine om de beelden weer te geven. De technologie bleek echter te beperkt om dit spel geschikt te maken voor een groot kritisch publiek, en daarom werd er in 2015 de overstap gemaakt naar Source 2. Deze nieuwe engine was speciaal ontwikkeld om zo realistisch mogelijke effecten toe te voegen aan het spel, en daarnaast werden de avatars ook goed in 3D weergegeven.

Het spel Dota 2 is een spel wat heel geliefd is in de professionele gamers scene. Er zijn inderdaad gamers die het spel spelen op basis van beroepsmatigheid. Ze kunnen leven van de winst die ze behalen met het winnen van toernooien en daarnaast krijgen ze hun deel van weddenschappen die omstanders plaatsen op hun spel. Het spreekt voor zich dat dit spel voor Valve één van de paradepaardjes is, waar miljarden aan worden verdiend.

Dota 2 Spelopbouw

Het spel Dota 2 wordt gespeeld door teams die zijn samengesteld uit spelers van een gelijk spelniveau. Er wordt dan ook gespeeld in een soort van divisies. De onderste divisies zijn de spelers die pas net komen kijken en die de mogelijkheden van het spel nog moeten leren kennen. De iets hogere divisies zijn spelers die al enigszins bekend zijn met de avatars en die in staat zijn om een behoorlijk aantal punten te verzamelen tijdens een spelronde.

Die teams bestaan ieder uit 5 personen, en tijdens het spel Dota 2 heeft ieder team zijn eigen basis. Deze basis is genaamd ‘te Ancient’ en hij bevindt zich in een hoek van het speelveld. De beide teams hebben ieder hun eigen naam. Het team wat zijn basis links onderaan heeft wordt Radiant genoemd. Het team wat zijn basis rechts bovenaan heeft wordt Dire genoemd. Het spel gaat door totdat één van de twee basissen – de Ancients – vernietigd wordt.

Elke speler van het team stapt in de huid van één spel personage. Dit spelpersonage heet ook wel een Hero oftewel een held, en die spelpersonage houdt de speler gedurende het hele spel aan. De speciale vaardigheden van de hero moeten dan ook goed zijn afgestemd op de vaardigheden van de speler zelf. Is de speler goed in tactiek, dan moet hij een hero kiezen die ook vooral een tactische rol heeft. Heeft de speler een goede aanvalstechniek dan zal hij een hero moeten kiezen die goed toegerust is om aan te vallen tijdens het spel. Een speler met een goede verdedigingstechniek zal op de vijand het snelste tegen moeten houden en zal daardoor een hero moeten kiezen die goed is toegerust voor verdediging en daarnaast zal hij de juiste wapens moeten kopen van zijn verdiende gold om de strijd te kunnen winnen.

De bedoeling van het spel is dat de spelers goud verzamelen tijdens het spel en dat ze daarnaast experience verzamelen. Dit goud is een vergoeding die ze krijgen tijdens het hele spel; per gespeelde seconde wordt er uitbetaald. Daarnaast is de experience iets wat verdiend moet worden met de spelkwaliteiten tijdens een wedstrijd. Met dit goud kunnen de spelers betere items kopen waarmee ze hun taak beter kunnen uitvoeren, en de experience punten hebben ze nodig om een hoger level te behalen. Het vijandige team wordt uitgeschakeld met deze items die ze hebben verzameld en met de experience levels.