esports games

Esports | Soorten esports games

De eerste game is ontwikkeld in 1962 voor het Amerikaanse bedrijf DEC met hun computer de PDP-1. Het spel heette Spacewar.

Het ontstaan van online video spellen

Online video spellen zijn tegelijkertijd ontstaan met het internet in de jongste jaren, dus voor het veelvuldig gebruik door mensen met toegang tot het net thuis. De eerste game is ontwikkeld in 1962 voor het Amerikaanse bedrijf DEC met hun computer de PDP-1. Het spel heette Spacewar en werd toen op kleine schaal gespeeld door studenten van universiteiten die een technische studie deden. Het heeft nog 10 jaar, tot 1972, geduurd voordat de eerste, zeer kleinschalige, wedstrijd werd gehouden om de hoogste score tussen een groep studenten op de Stanford universiteit. Wel is daarmee in de geschiedenis van de esports de basis gelegd voor het ontwikkelen van video games die voorlopig allemaal waren gebaseerd op het spel Spacewar. De ontwikkeling van de spellen liep gelijk met de ontwikkeling van de computer, maar nog niet met de ontwikkeling van het internet.

De ontwikkeling van het internet

Internet heeft haar oorsprong in Amerika waar het vanaf 1968 ontwikkeld werd. Computers werden al ontwikkeld vanaf de jaren ’50, maar er was nog geen verbinding tussen de computers. Dit netwerk van verbindingen van computers onderling vanaf 1968, werd gebruikt voor militaire doeleinden, wetenschappers en universiteiten. In Amerika was internet op grotere schaal beschikbaar vanaf 1982, nog niet zoals wij dat kennen met het world wide web en haar internetstandaarden, maar er waren al wel netwerkverbindingen mogelijk op grote schaal in een land. Het wereldwijd verbinden van computers via een internetnetwerk gebeurde pas in 1991. Door de hoge kosten van internet hadden in het jaar 2000 nog maar 361 miljoen mensen een internet verbinding aan huis. Inmiddels hebben nu meer dan 2,5 miljard mensen toegang tot het internet, hetzij vanuit huis, hetzij vanuit een internet café.

Video games

De ontwikkeling van de video games loopt eerst onafhankelijk van internet door spellen die ontwikkeld werden voor apparaten die je kon spelen in spelhallen. De games die na Spacewar gemaakt werden zoals Orbitwar in 1974, Space Wars in 1977 door Arcade en Space War in 1978 door Atari waren razend populair. High scores werden door de machine waarop je speelde bijgehouden en er ontstonden lokale toernooien, die uitmondden in het eerste Amerikaanse landelijke Space Invaders toernooi van Atari. Met de populariteit van deze videospellen kwam ook de media aandacht wat weer de ontwikkeling van nieuwe spellen stimuleerde. Het eerste Nationale Video Gaming team in de geschiedenis van de esports werd opgericht in 1983 in Amerika. Na het toernooi in 1980 en de komst van de privé pc in de huiskamers van mensen is het snel gegaan met het uitbrengen van video games, nog altijd niet gespeeld via het internet. Spellen als Pac-Man en Donkey Kong kwamen op de markt en video gaming was niet meer weg te denken uit de maatschappij. De meeste game ontwikkelaars zijn dan ook ontstaan in de jaren ’80 en ’90 en brachten hun eigen console uit waarop je kon spelen. Het bedrijf Commodore kwam met de Commodore 64, Nintendo met de Famicom, een family console. Grote bedrijven waren destijds Nintendo, Atari en Sega, waarvan Nintendo de enige is die tegenwoordig nog meespeelt. Sony en Microsoft zijn nu samen met Nintendo de hoofdrolspelers.

De internet games

De geschiedenis van esports heeft een grote sprong gemaakt door het ontstaan van internet en het feit dat bijna iedereen in het begin van de jaren 90 wel een pc thuis had staan. Hierdoor heeft gaming op een apparaat in een speelhal de switch gemaakt naar internet gaming. Het eerste internet spel dat is ontwikkeld voor open bron software was het spel Netrek. Netrek is het oudste internet spel dat nog steeds gespeeld wordt. Het is een spel in het genre MOBA, Multi Online Battle Arena. Deze games worden gespeeld in teamverband waarbij er geen individuele held is. Als team moet je de wereld van de tegenstander veroveren. Netrek, in 1988 uitgekomen, was (en is) een online internet game waarbij 16 spelers kunnen meespelen. Het is officieel de eerste internet esport game. Door de ontwikkeling van esports op het internet heeft de wereld van esports enorme sprongen gemaakt. Grote toernooien werden georganiseerd door verschillende game ontwikkelaars zoals Nintendo en Blockbuster met veel verschillende soorten games, niet alleen de games waar vandaag de dag vooral in gespeeld wordt (oorlog, vechten, veroveren), maar ook sport games zoals NBA Jam en Virtua Racing.

De eerste internationale online game is gespeeld in 1979 tussen 2 universiteiten in Engeland en Amerika. Computers waren nog niet toegankelijk voor het (grote) publiek, dit kon pas in 1991. Vanaf toen is de ontwikkeling van video games gelijk opgegaan met de ontwikkeling van het internet en computers, een belangrijke synergie in de geschiedenis van esports. De eerste serieuze game die online gespeeld werd was Quake, gevolgd door de spellen Team Fortress en Ultima. De decors waarop de spellen zich afspeelden veranderden, maar het bleven ‘schiet’ spellen of te wel online shooters. Het eerste online shooter spel dat er echt toe deed en nog steeds het tweede meest gespeelde spel is, is World of Warcraft, dat uitkomt in 2004. Online video games hebben zich inmiddels ontwikkeld in 4 spelgenres RTS, MOBA, FPS en Vechtsport games.

Console games

Naast de internet games vond ook een ontwikkeling plaats in console games die belangrijk is voor de geschiedenis van esports. Console games zijn games die je speelt met een spelcomputer, zoals de Xbox of de PlayStation. Deze spellen speelde je eerst alleen tegen je spelcomputer, later werd het mogelijk om 2 spelcomputers te verbinden via een kabel of meerdere spelcomputers via een router. Inmiddels zijn de spelcomputers volledig online via hun eigen systeem, bijvoorbeeld via Xbox Live of het PlayStation network. Daarbij is het inmiddels mogelijk een console game, dus een spel via een spelcomputer, te verbinden met een internet game, dus een spel gespeeld op een pc via het internet. Er is dus duidelijk een verschil tussen internet gaming en console gaming. De spellen voor een console zijn ook beschikbaar voor de pc en vice versa.

RTS games

RTS betekent Real Time Strategy. Het zijn de spellen waar één karakter dat je zelf samenstelt de hoofdrol vervult. De game gaat over het veroveren van gebied van de tegenspeler, dit kan door vernietiging van de objecten of de inname ervan. Het spel heeft veel ‘landjes’ die je kunt veroveren of zelf kunt samenstellen en vervolgens verdedigen tegen de vijand. Voorbeelden van RTS games zijn Company of Heroes, World of Warcraft en StarCraft.

MOBA games

Multi Online Battle Arena games zijn afgeleid van de RTS games, alleen is hierin het team belangrijk en niet het individu.

Een speler is lid van een team en heeft binnen dat team zijn eigen specialisatie, maar vervult geen heldenrol. Alles binnen een MOBA game is teamwork.

De game is hetzelfde opgezet als een RTS game, een speler verovert een economie van een ander, dus grond, activa, huizen enzovoorts. Voorbeelden van MOBA games zijn League of Legends, Dota2 en SMITE. Kijk verderop op de pagina voor een vergelijking tussen de verschillende MOBA Games

FPS games

Dit zijn de First Person Shooter games. In deze games wordt alles gezien vanuit de eerste persoon, dus de gamer. De speler is het karakter en ziet wat er gebeurt door de ogen van het karakter, net als in het echte leven. Het zijn meestal oorlogsspellen waarin je moet zien te overleven. De populaire FPS games zijn Team Fortress2, Counter Strike: Global offensive (CS:GO) en Battlefield1.

Vecht games

Deze games beheersen de vechtsport, zoals worstelen, karate et cetera. De speler bouwt een online karakter en vecht tegen een tegenstander. Het karakter dat gebouwd wordt heeft basis skills maar moet verdere technieken ontwikkelen. Een speler is dus niet ineens een superkracht, maar ontwikkelt specialiteiten in zijn vechtsport. De achtergrond van de game is meestal een (kooi) arena. Vechtgames die veel gespeeld worden zijn Streetfighter en Mortal Combat.

Buiten deze spellen zijn er ook nog de veel gespeelde sport spellen zoals FIFA (voetbal), NBA (basket bal) en Madden (American Football). Deze spellen zijn vooral gebonden aan het aantal daadwerkelijke spelers van de sport en hebben een groot publiek. Op de grote game toernooien worden ze minder vaak gespeeld. Het eerste FIFA toernooi op de ranglijst die gemaakt wordt op uit te keren prijzengeld staat op nummer 56. De geschiedenis van esports heeft zich vooral ontwikkeld rond de fighting games.

Welke MOBA is het beste?

Klein geschiedenislesje: een MOBA (multiplayer online battle arena) komt oorspronkelijk voort uit DotA. Wat staat voor Defence of the Ancients en is geboren als ‘mod’ in Warcraft 3. Een mod kon je in Warcraft 3 als speler ontwikkelen als map waar anderen weer op konden spelen. Enkele van deze populaire mods hebben het gered tot eigen spellen.

Er zijn vooral (voor de mobiel) talloze Tower Defence spellen en wellicht dat een footmen frenzy het ook nog heeft gered als losstaande titel (mocht je dit weten, stuur ons een berichtje!).

Echter, geen enkele mod is als spel zo populair geworden als Dota. Dota 2, League of Legends, Smite en Heroes of the Storm kunnen zich qua populariteit meten met Warcraft van weleer. Alleen zonder Warcraft 3 geen Lol, dota en hots, dus uit respect plaatsen we de oude heer nog op een apart voetstuk. Maar welke MOBA is het beste?

Onder de afstammelingen van de mod DotA bestaat onenigheid wie nu de echte erfgenaam is. Argumenten zijn er voor iedere titel wel te vinden en als jij uiteindelijk een titel hebt gekozen, dan kies jij waarschijnlijk de argumenten die voor jouw titel spreken. Want mensen kiezen altijd altijd voor hun eigen team (en terecht).

Dus, welke titel is ‘het beste’?

League of Legends. Nee, grapje. Als ik hier zou zeggen dat Leeage of Legends als MOBA het beste is, dan kan ik tot in het einde der tijden dagelijks mijn mailbox opschonen van haatmail. Dus laten we de vraag anders formuleren: welke titel is voor jou het beste? Kijk, daar kan ik je misschien mee helpen. Het volgende schema zegt weinig over welk spel het beste is, maar geven wel een indicatie over de populariteit en de kosten:

League of Legends – pro’s en cons

Riot Games’s League of Legends, of LoL, is van de drie het meest populair. Afgaande op het aantal views op Twitch en het aantal actieve accounts. It’s not even close. De vroege release date heeft ongetwijfeld grote invloed op deze voorsprong.

Een ander opmerkelijk verschil is dat League of Legends de Level cap van Warcraft 3 heeft aangehouden en daarmee ook het leveling systeem. Het voelde destijds vertrouwd, al was het een heel nieuw genre en een heel nieuw spel. Riot Games heeft wel wat van de complexiteit uit de oorspronkelijke DotA gehaald, waarvan het ‘denien’ (ontnemen) van minionkills het beste voorbeeld is.

Hierdoor richt de gameplay zich meer op de Hero fights en is het spel heel toegankelijk. League of Legends is ‘easy to learn, hard to master’, maar iedereen kan ervan genieten op zijn of haar level. Dit is ook direct de grootste kritiek op LoL; het zou te casual zijn en niet complex genoeg.

Dota 2- pro’s en cons

DOTA 2 is veel meer trouw gebleven aan de bloem waaruit hij ontsprongen is. Waar League of Legends experimenteert met nieuwe maps, houdt DOTA 2 vast aan het drie lanes systeem. Ook andere concessies van LoL worden door Valve, de ontwikkelaars van DOTA 2, verworpen.

Het is van de vier de meest lastige MOBA en je zult als nieuweling in het genre moeite hebben om mee te komen. Dat gezegd hebbende, biedt DOTA wel de meeste skill technische ervaring. Daarnaast gaat DOTA 2 de geschiedenis herhalen door, jawel, spelers mods te laten ontwikkelen. Op die manier kan er zomaar weer een nieuw soort MOBA’s ontstaan, of zelfs een heel nieuw genre.

SMITE

SMITE is een beetje een vreemde eend in de bijt. Er zijn welgeteld drie noemenswaardige verschillen met de andere titels, en toch is dit wel degelijk een MOBA. Dus belangrijk om te bespreken in welke MOBA is het beste. Het grootste verschil is het perspectief.

In plaats van boven, zoals het ook was bij Warcraft, zie je SMITE meer vanuit het ‘first person’ perspectief. Dit vraagt een andere, intensieve skillset. De populariteit van deze game heeft weer gezorgd voor Blizzard’s Overwatch. Het is leuk te zien hoe het genre continu evolueert.

Het andere grote verschil is dat SMITE is afgestapt van het Fantasy thema dat bij de andere titels standaard is en kiest voor een mythologische wereld met goden uit allerlei vervolgen religies.

Je zou kunnen opperen dat dit nog steeds fantasy is natuurlijk! Het laatste grote verschil met de andere titels (en dit heeft te maken met het first person perspectief) is dat SMITE te spelen is op consoles en de andere titels echte desktop games zijn. Zoek je een keer iets anders, dan is SMITE wellicht het spel voor jou!

Heroes of the Storm – pro’s en cons

Tot slot de biologische erfgenaam van Warcraft 3. Blizzard’s Heroes of the Storm. Gek genoeg de jongste van het stel. Anders dan de andere titel heeft Heroes of the Storm geen ingame shop voor items, daarnaast level je als team en niet als hero.

Dit heeft als voordeel dat iedereen mee kan spelen en er niet 1 lane ontzettend ‘fed’ wordt. Wat ook een leuke toevoeging is, is dat iedere map een soort sub-spelletjes heeft waardoor er teamfights ontstaan op de gekste plekken. Het geeft een soort Super Smash Brothers gevoel, maar is in ieder geval altijd verrassend en gewoon simpelweg leuk!

Dus, welke MOBA is het beste vind jij na het lezen van onze review?!