WESA en het zusterteamdilemma

Counter-Strike-organisatie World ESports Association (WESA) wil af van de zusterteams. Voor organisaties RFRSH Entertainment en ESforce Holding kan dat grote problemen opleveren.

Counter-Strike-organisatie World ESports Association (WESA) wil af van de zusterteams. Voor organisaties RFRSH Entertainment en ESforce Holding kan dat grote problemen opleveren.

Een groot probleem. Dat kan de nieuwe regel van de World ESports Association (WESA) worden voor de twee bedrijven RFRSH Entertainment en ESforce Holding. WESA is namelijk van plan om zusterteams in de ban te doen. RFRSH Entertainment, dat eigenaar is van de organisaties Astralis, Heroic, GODSENT en North, en ESforce Holding, grootaandeelhouder van de organisatie SK Gaming, mediarechthouder bij Natus Vincere en de eigenaar van Virtus.Pro, moeten dus hun teams verspreiden.

De regel lijkt alleen te gelden voor toernooien die door WESA worden georganiseerd. Maar aangezien zowel Virtus.Pro als Natus Vincere onderdeel zijn van WESA, zijn zij in ieder geval de pineut. De regel stelt namelijk dat er geen zusterteams aanwezig mogen zijn bij ‘WESA gesanctioneerde evenementen’. Deze bewoording is redelijk vaag maar kan desastreuze gevolgen hebben, vooral omdat ESL ook bij de WESA is aangesloten. Dat betekent dat er een grote kans is dat alle ESL-evenementen onder deze noemer vallen.

WESA gaf aan dat ze de nieuwe maatregel invoerde omdat ze streven naar een omgeving die elke organisatie voordelen geeft. “Bij WESA zijn we begaan met het creëren van industriële standaarden in esports die onze leden, hun spelers en de esports-industrie in het algemeen bevoordelen. Deze nieuwe standaarden en regulaties bevorderen ons doel om esports verder te professionaliseren en zorgen dat al onze organisaties op eenzelfde speelveld kunnen opereren”, zo schrijft WESA in een verklaring.

Bestaande organisaties krijgen van WESA achttien maanden de tijd om een passende oplossing te vinden. Dat is hard nodig ook, aangezien het onwaarschijnlijk is dat zowel RFRESH als ESforce afwillen van hun goudhaantjes. De drie teams van ESforce zijn allemaal te vinden in de top 10 van beste Counter-Strike-teams. Ook RFRESH heeft een jaloersmakend portfolio. Astralis is onbetwist het beste team in de wereld op dit moment en North hoort volgens velen ook in de top 10 van de wereld thuis. GODSENT en Heroic zijn misschien minder succesvol, toch zitten er interessante spelers bij die een aardig bedrag opleveren op de transfermarkt.

WESA is zeker niet de eerste esportsbond die probeert om losse organisaties te maken. Ook in League of Legends gebeurde dit. Vooral Korea had te kampen met het probleem van zusterteams. Grote bedrijven als SK Telecom, Korean Telecom en Samsung hadden meerdere teams die allemaal speelden in de League of Legends Championships Korea (LCK – voorheen OGN). Riot stak daar destijds een stokje voor, waardoor teams ineens de helft van hun rooster moesten opgeven.

In dit geval is het niet helemaal hetzelfde. Het enige dat de teams naar alle waarschijnlijkheid zullen verliezen is een investeerder. Maar dat betekent niet dat dit geen grote klap zal zijn. Die investeerders zijn namelijk goed voor een groot deel van de kosten die een professioneel team met zich meedraagt. Het zelf draaiende houden van een organisatie kost een hoop tijd en geld, iets dat de spelers in dit geval aan iemand anders konden overlaten. Als die financiële steun ineens wegvalt, kan dat vervelende gevolgen hebben, vooral voor teams die nog niet goed genoeg zijn om zichzelf te bedruipen.

Teams als Astralis, Virtus.Pro en Na’Vi winnen genoeg toernooien en hebben een grote naamsbekendheid waardoor het wegvallen van het geld vervelend zal zijn, maar niet het einde van de wereld. Een team als GODSENT of Heroic echter, dat alle beetjes goed kan gebruiken, zal het een stuk lastiger hebben als er geen suikeroom is om alles te bekostigen.
Wat het motief is voor WESA om dit te doen is onduidelijk. De bedrijven hebben vrij weinig invloed en het lijkt erop dat één van de weinige redenen om dit te doen is, is omdat WESA wil dat er meer bedrijven zich komen melden in de esports-arena. Of dit de beste manier is om dat te doen zal nog moeten blijken. In ieder geval heeft RFRESH Entertainment al aangegeven niet blij te zijn met de eis van WESA. In een interview dat de organisatie eerder aan HLTV gaf, zeiden ze dat er voor hen geen ‘conflict of interest’ is als het aankomt op verschillende teams onder één grote organisatie.

De twee organisaties hebben in ieder geval nog even de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen, maar het lijkt vooralsnog een dubieuze beslissing van WESA om bedrijven op deze manier aan banden te leggen.