Nintendo's esports

Nintendo wil esports anders aan gaan pakken

We kregen een beeld van de toekomstplannen van de studio als het op Nintendo esports aankomt. Tot nog toe is Super Smash de enige esports titel van Nintendo

Het bedrijf heeft al een aantal geschikte titels in gedachten.

Tijdens de E3 dit jaar kregen we niet alleen een voorproefje van de nieuwste titels van Nintendo, we kregen ook een beeld van de toekomstplannen van de studio als het op Nintendo esports aankomt. De enige Nintendo-titel die het op dit moment goed doet als esport is de Super Smash-serie, maar het lijkt erop dat we in de toekomst meer Nintendo-toernooien kunnen verwachten.

De E3 gaf ons hier dus al een voorproefje van. Voor maarliefst drie titels organiseerde Nintendo een bescheiden toernooi op de gamebeurs: Pokkén Tournament, Splatoon 2 en ARMS. Zowel fans als professionele gamers namen deel aan de toernooien, waarbij vooral ARMS eruit sprong als een potentiële kandidaat voor een bruisend esports-circuit.

In een interview met The Verge gaat Reggie Fils-Aimé, voorzitter van Nintendo of America, verder in op de visie van Nintendo op esports. “Met Smash Bros. hebben we het geluk gehad dat er al veel activiteit was rondom die titel. Waar we mee bezig zijn is onze ontwikkelaars leren om te gaan met de community”, vertelt Fils-Aimé: “We hebben nu een fantastische relatie met de Smash-community en we denken dat Arms een soortgelijke community kan ondersteunen.”

Voorlopig lijkt het erop dat Nintendo eerst woord bij daad zal moeten gaan voegen. Voor geen van de drie titels waarvoor er op de E3 een toernooi werd georganiseerd zijn er toernooien in aantocht die door Nintendo worden gefincancieerd. Nu is het zo dat dat Splatoon 2 en Pokkén Tournament nog niet officieel uitzijn, maar ARMS ligt zo onderhand al een week of twee in de schappen. ARMS mag dan wel een nieuwe titel zijn, als Nintendo er een bruisend esports-circuit omheen wilt bouwen zullen ze er vroeg bij moeten zijn.

Neem bijvoorbeeld Quake: Champions, de nieuwste telg in de Quake-franchise. Quake was altijd een zeer grote naam op het gebied van esports en veel fans van de titel volgen de ontwikkelingen rondom die titel dan ook met argusogen. Met die gedachte in het achterhoofd is er al een esport-toernooi aangekondigd voor de game, die op het moment nog in de betafase verkeert. De prijzenpot voor dat toernooi kent maarliefst 1 miljoen dollar en garandeert dus al van tevoren dat er een hoop animo voor het toernooi zal zijn.

Een dergelijke zet is dus een goede manier om je game te profileren als potentiële esports-titel, maar Nintendo heeft voor geen van de drie eerdergenoemde titels al stappen ondernomen om animo te vestigen. De toernooien die tijdens de E3 werden georganiseerd waren er voornamelijk om beursgangers de game in actie te laten zien, maar echte potentie blijft nog uit.

Nu is het wel zo dat Nintendo altijd haar eigen aanpak heeft gekozen en dat bij esports niet anders zal zijn. Om het grote publiek in te pakken zal een andere aanpak gehanteerd moeten worden dan bij de huidige grote esports-titels, die voornamelijk een hardcore gamerspubliek trekken. Mogelijk wil Nintendo met een combinatie van professionele spelers, YouTube-bekendheden en toevallige voorbijgangers een toegankelijke sfeer creëren, waardoor het kijken naar de toernooien vermakelijk is voor een breder publiek.

Het punt blijft wel dat esports steeds meer begint te lijken op reguliere professionele sporten en daar hangen natuurlijk een aantal verwachtingen aan vast. Om een gezonde esports-scene op te zetten is het belangrijk dat er voor spelers en organisaties genoeg te verdienen valt en daar doet de huidige aanpak van Nintendo afbraak aan. Als er een echte reeks ARMS/Splatoon/Pokkén-toernooien zal moeten komen, dan zullen spelers het idee moeten hebben dat ze van die game hun werk kunnen maken en dat de titel langdurig ondersteund zal worden op professioneel niveau. Als Nintendo echter alleen maar hun games gebruikt op paradepaardjes op gameshows als de E3, dan zullen professionele spelers hun aandacht snel verliezen en zich richten op titels met een gezonder vooruitzicht. Organisaties als ESL kunnen weliswaar zelfstandig toernooien opzetten, zoals de huidige ESL Splatoon-toernooien, maar om met de grote jongens mee te kunnen draaien zal Nintendo net als Valve en Riot zelf ook een steentje bij moeten dragen. Zelfs als een esports-organisatie besluit om een bepaalde game als esports-platform te adopteren, wat in het geval van ESL en Splatoon 2 dus zeer waarschijnlijk is, zal Nintendo zelf bij moeten dragen aan het beeld dat ze neer willen zetten van de titel.

De vraag blijft dus voornamelijk hoeveel Nintendo in de toekomst is bereid om te investeren in esports. Om een game als ARMS of Splatoon 2 echt te doen opbloeien, zal je spelers een bepaalde zekerheid moeten bieden en op het moment toont Nintendo daar nog geen blijk van. Als Nintendo zich echter durft toe te leggen op een bepaalde titel, zoals Smash in het verleden, dan is de kans groot dat ze met hun unieke aanpak een breed publiek weten te trekken, waardoor meer mensen een toegankelijke introductie krijgen in de wereld van esports. Recente updates van ARMS, zoals de toevoeging van LAN-mogelijkheden, laten zien dat Nintendo stappen in de juiste richting aan het nemen is, maar pas na een aantal grote evenement zal blijken of ARMS (en andere Nintendo-titels) houdbaar blijken als esports.

Tags: