Opkomst van twitch

De opkomst van Twitch

Twitch is een website dat een platform biedt aan gamers of kijkers van gamers en games. Hoe de opkomst van Twitch in elkaar zit lees je hier tot in detail.

De opkomst van Twitch

Twitch is een eSports platform dat is ontstaan uit Justin.tv, opgericht in 2007. Justin Kan en Emmet Shear ontwikkelden een website waarom verschillende content werd uitgezonden, waaronder het streamen van eSports. Dit kanaal groeide zo snel, dat in 2011 alle andere content werd afgestoten en Justin.tv doorging als Twitch.tv. Voor het gemak noemen we dat in dit artikel eSports Twitch, omdat Twitch inmiddels ook weer andere content heeft zoals muziek, social eating en kunst. eSports Twitch is dus officieel ontstaan in 2011, maar groot geworden vanaf 2007.

eSports Twitch had in 2013 meer dan 43 miljoen bezoekers per maand. In 2015 waren dat er 100 miljoen per maand. Twitch is in 2015 verkocht voor $1,1 miljard aan Amazon. Dit bezoekers aantal is ook zo hoog omdat de directe concurrent van eSports Twitch, Own3d.tv in het begin van 2013 is gestopt en er geen ander platform was waar gamers heen konden. Daarnaast werd eSports Twitch in het begin van 2014 benoemd tot het officiële live streaming platform van de Electronic Entertainment Expo en is eSports Twitch het officiële platform dat alles van de ESL (European Sports League) uitzendt.

Google is het eerste bedrijf dat een bod heeft gedaan op eSports Twitch in mei 2014 voor ongeveer $1 miljard. Deze onderhandelingen zijn afgeketst waarop uiteindelijk Amazon in 2015 eSports Twitch heeft kunnen kopen voor $1,1 miljard. Dit heeft gevolgen voor de gebruiker van eSports Twitch want alleen abonnees van Amazon hebben toegang tot Twitch Prime. Bij Twitch Prime krijgt iemand exclusieve content, worden geen reclames uitgezonden en kan men korting op games krijgen. Zo verhoogt Amazon haar aantal abonnees met mensen die anders wellicht nooit naar Amazon waren gekomen. De gemiddelde gebruiker van eSports Twitch is mannelijk en tussen de 18 en 34 jaar.

[wpanchor id=”wat_is_twitch”]Wat is (eSports) Twitch

eSports Twitch is een website dat een platform biedt aan gamers of kijkers van gamers en games. Iedereen, ongeacht het niveau, kan gratis een eigen kanaal beginnen en zichzelf uitzenden (streamen) via dat kanaal. Het maakt niet uit of je goed bent of niet, als iemand zichzelf wil streamen, biedt eSports Twitch degene het middel om dat te doen. eSport Twitch geeft gamers ook de gelegenheid eigen communities op te richten en competities te beginnen of toernooien te organiseren. Daarnaast worden op eSports Twitch talkshows die over eSports gaan uitgezonden en zijn er aparte categorieën, zoals speedrunning, het zo snel mogelijk uitspelen van een game die net is uitgekomen.

eSports Twitch is een gratis website, dat met zich mee brengt dat er veel reclame op uitgezonden wordt. Mensen die dit vervelend vinden kunnen een betaald abonnement op eSports Twitch nemen. Het gaat inmiddels zo goed met eSports Twitch, dat ze ook veel doneren aan goede doelen. In 2013 heeft eSports Twitch $88 miljoen opgehaald met het speciaal beschikbaar stellen van streams voor goede doelen. Daarnaast heeft eSports Twitch een nieuwe ontwikkeling, via een app kunnen alle mobiele devices en consoles ook via eSports Twitch streamen.

Voor streamers die veel volgers hebben, valt er het één en ander te verdienen op eSports Twitch. Zo verdienen de pro gamers op eSports Twitch meer dan het geld dat ze verdienen op toernooien.

[wpanchor id=”twitch_verdienmodel”]Hoe werk het eSports Twitch verdienmodel

Het principe is simpel, hoe meer volgers iemand heeft, des te meer verdient hij. Hiervoor zijn 5 verdienmodellen;, iemand verdient door het geld dat hij krijgt van eSports Twitch onder bepaalde voorwaarden, iemand verdient reclame geld door het aantal unieke views op zijn stream, iemand verdient geld door het aantal abonnees dat hij heeft, iemand verdient geld uit sponsoring van de spullen die hij draagt en/of gebruikt of iemand verdient geld door middel van donaties die fans geven.

Bij model 1 betaalt eSports Twitch de gamer een maandbedrag dat gerelateerd is aan het aantal volgers. De voorwaarde is dat de gamer minimaal 3 dagen per week online moet zijn voor een bepaald aantal uur.

Model 2 betaalt een gamer per aantal unieke kijkers zonder adblock. Als 1000 kijkers de reclame zien die wordt uitgezonden bij de gamer, krijgt de gamer hiervoor $3,50. Soms heeft een gamer hiervoor wel 5000 kijkers nodig. Als van de 5000 kijkers 4000 kijkers een adblock (blokkeerder van advertenties) hebben, heeft een gamer geen 5000 views maar 1000.

Aan model 3 kunnen ook kleinere gamers met minder volgers verdienen. Als een gamer minimaal 5 volgers heeft, kan diegene een partner van eSports Twitch worden. Dit geeft de gamer de mogelijkheid om mensen aan hem te binden door middel van een abonnement. Zo’n abonnement kost $4,99 per maand waarvan $2,51 naar eSports Twitch gaat en $2,49 naar de gamer.

Model 4 bestaat uit sponsoring van spullen en/of kleding die een gamer gebruikt. Fabrikanten hebben inmiddels door dat het gebruik van een toetsenbord door een bepaalde gamer meer oplevert aan reclame dan een reclame campagne en zijn bereid daarvoor veel te betalen.

Model 5 voorziet gamers in geld door het mogelijk maken van het doneren van geld door fans. Tijdens het streamen kan een kijker een gamer belonen of stimuleren door het doen van donaties via PayPal (betalen via een email adres). De donaties zijn live te volgen en er wordt door de gamer veel aandacht aan degene gegeven die doneert, wat het een populaire betaalvorm maakt.

Toernooien

Ondanks de groeiende interesse van tv voor het uitzenden van toernooien, worden sommige toernooien gewoon niet uitgezonden. Een voorbeeld daarvan is World of Tanks. De enige manier voor de miljoenen fans om dit toernooi te zien, is via eSports Twitch of een ander streaming platform.

Sociaal

Voor spelers van games die alleen worden gespeeld, de single players zoals FPS games (First Person Shooter games), heeft eSports Twitch ook een sociale functie. eSports Twitch heeft een chatroom waar druk gebruik van wordt gemaakt. Gebruikers kunnen met elkaar praten of met een streamer die op dat moment uitzendt. Dit maakt het spelen van een single player spel een sociaal interactief spel.

Spel beïnvloeding

Het is mogelijk als kijker een streamer te laten doen wat de kijker wil. Via de chatfunctie kunnen opdrachten gegeven worden aan de gamer. De meest gegeven opdracht wordt uitgevoerd. Deze opdrachten gaan meestal gepaard met donaties die via PayPal aan de gamer gegeven kunnen worden.

Niet alle games zijn toegestaan op eSports Twitch, games met extreem veel geweld en adults only games worden direct verwijderd als ze er toch tussen glippen. eSports Twitch heeft ook haar eigen conventie TwitchCon, dat voor het eerst in 2015 plaats heeft gevonden en een groot succes was. Er waren meer dan 20.000 mensen aanwezig het het werd online gevolgd door 1,9 miljoen mensen. Het tweede congres in 2016 trok 35.000 bezoekers en had muzikale gasten als Steve Aoki, T-pain en Darude.

[wpanchor id=”twitch_vrouwen”]Hoe wordt Twitch door vrouwen beleefd

De wereld van eSports Twitch is vooral een mannenwereld. Het percentage vrouwelijke gamers en vrouwelijke volgers van gamers ligt beduidend lager dan dat van de mannen. Het is een wereld waarin tot nu toe mannen vooral hun gang konden gaan, maar deze wordt inmiddels bedreigd door de opkomende groep vrouwelijke gamers. Vrouwelijke kijkers is niet zo erg, verliezen van een vrouwelijke gamer des te erger. Van het aantal pro gamers is maar 5% vrouw. Online vrouwen op eSports Twitch spelen het liefst tegen elkaar in een eigen community. Het is niet zozeer dat zij niet tegen het taalgebruik van de mannelijke spelers kunnen, het is meer dat het taalgebruik van een mannelijke speler verergert zodra hij weet dat hij tegen een vrouw speelt. Er vindt intimidatie plaats en kleinering zodra een man verliest van een vrouw.

Als een vrouwelijke gamer buiten haar community speelt, houdt ze het liefst haar mond. Zodra er gepraat wordt en de tegenspelers doorhebben dat ze geen man is, verandert de toon direct. Het is dan ook door de mannelijke spelers een geaccepteerd en goedgekeurd feit dat eSports gaming sexistisch is en dat dat bij de sport hoort. Wat dat betreft loopt eSports behoorlijk achter op de traditionele sporten. Op zich is een deel daarvan wel te verklaren in onder andere het uiterlijk van de vrouwelijke karakters die in een game worden geplaatst. Een vrouwelijk karkater in een game ziet er spreekwoordelijk gezegd nooit uit als het buurmeisje.

Om meer acceptatie van vrouwen binnen de eSports wereld te krijgen, zijn er inmiddels 3 vrouwenteams opgericht. Zij zullen gaan meespelen in de grote toernooien, dus tussen de mannelijke spelers. Hier is nu online al veel hilariteit om. Daarnaast wordt er een all female competitie met toernooien opgericht. Dit om het beeld van vrouwen in de eSports wereld geaccepteerd te krijgen en zo een platform te creëren voor de toekomstige generatie vrouwelijke gamers. Vanessa Arteaga, Sasha Hostyn, Katherine Gunn, Sarah Harrison, Christine Chi, Stephanie Harvey, Marjorie Bartell, Ricki Ortiz, Alice Lew en Zainab Turkie zijn de bekendste vrouwelijke pro gamers. De 3 vrouwenteams zijn Team LGB eSports en Team Property van de organisatie Intel en team Unikrn.