Vanaf dit schooljaar kan het in de Verenigde Staten! Het bedrijf PlayVS begint met het bouwen van een online en offline infrastructuur voor esports op middelbare scholen. De Nationale federatie van middelbare scholen, een overkoepelend orgaan dat ervaring heeft met het uitzetten van atletische programma’s op scholen. Zij beschikken ook over een streamingdienst waar sporten worden uitgezonden.
In tenminste 15 staten wordt een competitie uitgerold. Deze zal zich voornamelijk richten op drie genres: MOBA, vechtspellen en sportspellen. Studenten kunnen hun team kiezen, ongeacht ervaring, geslacht of leeftijd. Dit geeft alle studenten de mogelijkheid om zich op competitief niveau te ontplooien. Er zullen twee seizoenen per schooljaar plaatsvinden. De wedstrijden worden online gespeeld via PlayVS zodat niemand reiskosten hoeven te betalen. Alleen de finales worden gespeeld voor een live publiek.
voorbereiding op de universiteit en het leven!
In de Verenigde Staten wordt League of Legends nu al op 200 Universiteiten als serieuze sport gespeeld. “Esports is about more than just playing games — it can be used to help students grow their STEM interests and develop valuable life skills and since there are more high school gamers than athletes, it’s about time we foster this pastime in an educational setting.” Gamen is nu een volwaardige sport geworden, inclusief beurzen en carriere kansen!
Esports op Nederlandse scholen?
Hoe zit het op Nederlandse scholen? Worden daar aspiraties en ambities op het gebied van esports al een beetje ondersteund? Er is nog niks vergelijkbaars in de zin van een nationale competitie, maar wel wordt duidelijk dat je met esports een groep jongeren kan bereiken die anders heel moeilijk te bereiken is. Het bedrijfsleven neemt een voortrekkersrol en boekt direct succes. YoungCapital Dutch College League liet jongeren inschrijven voor hun vacaturebank en gaf talent de kans om te spelen bij hun League of Legends team. Maar liefst 2800 jongeren meldde zich!