League of Legends media
Sport is een activiteit waar in de media behoorlijk wat aandacht aan wordt besteed. Dat is niet zo vreemd want nagenoeg iedereen kijkt graag naar een sportwedstrijd in zijn vrije tijd en ook veel mensen doen zelf actief aan sport. esports is echter een sport die nog niet zo heel veel aandacht krijgt in de media. Dit is niet zo heel vreemd want het staat in ons deel van de wereld nog behoorlijk in de kinderschoenen. Professionele spelers vind je vooral in Azië en Amerika; in ons land is het nog echt een sport die bedreven wordt door enthousiaste hobbyisten die zich niet echt met de wereldtop kunnen meten.
Wanneer je gaat kijken in de media kom je daar wel een aantal zaken over League of Legends tegen, maar dit is niet altijd even lovend. Het gaat dan op veel fora over bezorgde ouders die vinden dat hun kind teveel tijd achter de computert doorbrengt. Ook wordt er veel geschreven over het gamegedrag van jongeren en de uitwerking hiervan op hun sociale leven. Gameverslaving is dan ook een heel gewild onderwerp maar het gamen zelf, de esports, wordt toch niet echt serieus genomen. Dat vinden wij natuurlijk heel jammer, want je krijgt op die manier geen goed beeld van esports; je krijgt een vertekend plaatje te zien waar je het mee moet doen.
Gelukkig wordt er op internet wel volop aandacht besteed aan League of Legends. De toernooien worden uitgebreid aangegeven op internet via banners, en ook op Social Media tref je hele communities die draaien rondom League of Legends. TV programma’s besteden nauwelijks aandacht aan esports in Nederland. Wanneer je wereldwijd gaat kijken kom je echter genoeg aandacht voor esports tegen. Er is zelfs een speciale tv zender voor; ESPN. Dit is voor Amerika het grootste sportmedium en het valt in Nederland te bekijken wanneer je gebruik maakt van specifieke decoder kastjes.
Het is door het toedoen van dit soort tv zenders dat ook de Nederlandse TV programmamakers steeds beter op de hoogte zijn van esports en de ontwikkeling van tournamenten bij League of Legends. De spelers verdienen in de hoogste categorieën een salaris wat gelijk ligt aan het loon van een top voetbalspeler dus dat zou genoeg moeten zeggen. Toch is het nog wachten op aandacht in de media die verder gaat dan een stukje van een paar minuten in een lifestyle programma. De moderne techniek krijgt slechts moeizaam vat in de landelijke media.